Berlingske Business

Ny arbejdsmodel skal prøves af

Både kommunale arbejdsgivere og fagbevægelse er klar til at kigge nærmere på en svensk model, som indebærer tre dages arbejde og tre dages frihed. I Sverige har en række kommuner tilsyneladende gjort gode erfaringer med den såkaldte 3-3-model, som ordningen er døbt.

I Danmark er kommunernes formand, Odenses borgmester Anker Boye (S), positiv over for ideen, også selv om den på papiret kræver en tredjedel mere arbejdskraft.

- Jeg synes, vi skal sætte os ned sammen med Forbundet af Offentligt Ansatte og regne på det. Hvis det kan nedbringe sygefraværet med 68 procent, som det har gjort i Sverige, så kan det jo godt være, at regnestykket får et positivt resultat, siger Anker Boye til Ritzau.

Han peger desuden på, at mere fritid og tre sammenhængende fridage måske kan lokke flere ind i blandt andet social- og sundhedssektoren, der har svært ved at tiltrække og fastholde arbejdskraft.

- Med udsigt til små årgange og flere problemer med at skaffe arbejdskraft er der da ingen anden vej end at prøve det, siger Anker Boye.

Formanden for Forbundet af Offentligt Ansatte, Poul Winckler, kalder forslaget interessant. Han siger til Radioavisen, at forudsætningerne for at prøve modellen er, at den aftales mellem parterne på den enkelte arbejdsplads, samt at de tre arbejdsdage ikke bliver så belastende, at de tre følgende fridage skal bruges til rekreation.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen