Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Nul penge til bulede dåser

Udenlandske bryggeriers danske repræsentanter klager over, at en særlig dansk mærkning vil fordyre produkterne. Mærkningen i form af en flere centimeter stor stregkode er desuden uheldig for flere designer-drikkevarer.

Lad være med at klemme for meget om øldåsen, hvis det skal kunne betale sig at aflevere den til genbrug. Er dåsen klemt, så er der nemlig ingen returpant på halvanden krone.

Miljøministeriet lægger nu op til, at det kun er ubeskadigede dåser, som giver penge retur, når de afleveres i supermarkedet. Det sker af hensyn til de automater, som skal tage imod dåserne.

»Det er en betingelse for tilbagebetaling af pant for en engangsemballage, at engangsemballagen (...) er hel og ubeskadiget,« hedder det i den på nuværende tidspunkt ikke færre end 95 paragraffer lange bekendtgørelse, som Miljøstyrelsen arbejder på.

I praksis betyder bekendtgørelsen, at det privatejede aktieselskab Dansk Retursystem får et enestående overblik over hele det danske marked for øl- og sodavand.

I Dansk Retursystems bestyrelse sidder en tung kreds af danske bryggeridirektører:

Tre direktører fra Carlsberg, en fra Bryggerigruppen, en fra Harboe og Albanis adm. direktør udgør et solidt flertal i bestyrelsen, der også tæller tre medlemmer fra dagligvarehandlen og en såkaldt »netutral« formand i form af en advokat.

Tællecentral

Firmaet Hansen & Co. har netop bedt Konkurrencestyrelsen genoverveje, om det er lovligt, at de danske bryggerier ejer det selskab, som kommer til at have et komplet overblik over konkurrerende produkters salg, distribution og kunder.

Overblikket kommer af, at Dansk Retursystem ifølge egne oplysninger etablerer en såkaldt »tællecentral«, hvor samtlige tomme øl- og sodavandsdåser registreres.

Desuden skal bryggeriernes aktieselskab en måned i forvejen have besked, når konkurrenterne vil markedsføre et nyt produkt på det danske marked.

Samtidig står Dansk Returemballage med alt for stor indflydelse på de kommende regler, lyder kritikken fra importørerne.

Firmaet har allerede nu spillet ud med, at hver eneste flaske og dåse forsynes med en flere centimeter stor mærkning.

Det nye returmærke er designet så klodset, at det ødelægger salgsmulighederne for de mange udenlanske mineralvandsprodukter, der appellerer til forbrugerne på grund af et særligt produktdesign.

Desuden, lyder kritikken, vil det koste dyrt at udarbejde en særlig dansk mærkning af produkter, som er produceret til verdensmarkedet.

Her må det, siger importørerne, være muligt at registrere og bruge de stregkoder, som benyttes i større lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen