Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Nu stikker B&O flade

B&O, der i dag offentliggør regnskabstal, venter ny vækst i omsætningen efter lancering af ny teknologi. En flad til en formue

Torben Ballegaard Sørensen, der i sommer overtog ledelsen af Bang & Olufsen efter legenden Anders Knutsen, venter ny vækst til Struer-virksomheden med en helt ny serie af fjernsyn med flade skærme.

I dag udsender B&O nye regnskabstal oven på chockmeldingen om fald i overskuddet på 100 mio. kr. for et halvt år siden, hvor kurserne øjeblikkeligt faldt.

Men på produktsiden ligner B&Os nye fjernsyn til ikke mindre end 150.000 kr. en vinder hos verdens rigeste.

Ifølge Torben Ballegaard Sørensen har alene rygtet om det ny TV-apparats komme skabt et forsalg på »flere hundrede« i hele verden.

»Markedet for plasmafjernsyn er størst i USA og Sydeuropa, men vi tror, at det vil vandre opad til Centraleuropa og videre til Skandinavien,« siger Torben Ballegaard Sørensen.

Teknologien bag B&Os næsten kvadratiske aluminiumsramme om alverdens film- og TV-kunst er den samme, der ligger bag de flade edb-skærme.

Først nu, mener B&O, har de tynde billedskærme nået en kvalitet, som det danske verdensfirma tør lægge navn til.

»Jeg tror på, at den her designfamilie vil være en vækstdriver for os. Vi skal lave ideer og koncepter, der kan holde i årevis. Vi er for små til at overleve på sæsonvarer,« siger Torben Ballegaard Sørensen.

Ideen med fjernsynsrammen vil B&O udvikle til flere produkter. I første omgang et endnu større fjernsyn målrettet det amerikanske marked, hvor B&O sidste år slap et fladskærmsfjernsyn løs.

Torben Ballegaard Sørensen indrømmer gerne, at det virker dyrt, når et fjernsyn koster mere end en bil.

»Vi adresserer den ultra høje niche. Vi har oplevet, at mange af vores trofaste kunder med meget store B&O-installationer venter på sådan et produkt fra os,« siger Torben Ballegaard Sørensen.

Apparatet kan købes fra april, hvor en begrænset produktion på 2.000 af de 17 centimeter tynde fjernsyn sendes ud til fordeling mellem omkring 500 europæiske B&O-forretninger.

De firs kilo fjernsyn kan hænges på væggen. Chefdesigneren anbefaler dog, at man sætter det på gulvet. Enten på en motordrevet drejesokkel eller på et lille staffeli, der kan købes til.

»Så er det lettere at flytte fjernsynet, hvis man får ny sofa,« påpeger David W. Lewis, der siden begyndelsen af 1980erne har stået bag hovedparten af de nye B&O-produkter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen