Berlingske Business

Novo Nordisk og Lundbeck: Godt gået, Fogh

Regeringens »fremtidsfond« vil styrke fundamentet under dansk medicinalindustri. Novo Nordisk og Lundbeck giver initiativet topkarakter.

Regeringens fremtidsfond forbedrer grobunden for Danmarks medicinalindustri. Hos Novo Nordisk og hos Lundbeck er det udelt begejstring over initiativet, der af begge koncerner betegnes som »en historisk chance« for Danmark.

»Det er intet mindre end den bedste danske forskningsnyhed i mange år. Forskningsministeren har virkelig fået flyttet noget, og statsministeren har levet op til sin nytårstale. Som virksomhedsleder er jeg glad for at en industri med masser af arbejdspladser får grundlag for at skabe endnu flere,« siger Lundbecks koncernchef Claus Bræstrup.

Heller ikke hos Novo Nordisk er man bange for at tage store ord i brug. Forbedrede vilkår for dansk forskning vil ifølge forskningschef hos Novo Nordisk, Børge Diderichsen både forbedre virksomhedens og Danmarks konkurrenceevne:

»Fonden er et spring fremad. I mange år har vi argumenteret for en målrettet og visionær indsats på forskningsområdet. Med fremtidsfonden ser det ud som om, at det nu er ved at blive virkelighed,« siger han.

Ifølge Claus Bræstrup kan forskningsfonden skabe innovation, som danske virksomheder kan omsætte til produkter og til arbejdspladser.

»Lundbeck har i mange år ekspanderet. I den forbindelse har vi haft brug for veluddannede folk. Jo bedre dansk forskning bliver, og jo dygtigere den enkelte forsker bliver, desto bedre kan vi sikre vores fremtidige rekrutteringsgrundlag,« siger han.

Forbedre mulighed
Claus Bræstrup er formand for den offentlige forskningsinstitution BRIC (Biotech Research and Innovation Centre), og også med den kasket på hovedet ser Lundbecks topchef store muligheder. »BRIC satser på eliteforskningen. Fremtidsfonden skaber mulighed for fortsat at hævde os på det område«.

Ifølge Børge Diderichsen fra Novo Nordisk, som også er formand for Lægemiddelindustriforeningens Forskningspolitiske Styregruppe, vil fremtidsfonden forbedre Danmarks »hjernebalance«.

»Det vil forbedre mulighed for at tiltrække investeringer fra udlandet. Og det vil skabe et miljø, hvor vi lettere kan holde på de mennesker, der har taget en lang uddannelse i Danmark,« siger han.

Både Claus Bræstrup og Børge Diderichsen er enige om, at regeringens oplæg til at satse på nanoteknologi, bioteknologi samt informations- og kommunikationsteknologi er rigtig.

»De tre søjler rummer mulighed for betydelig krydsbefrugtning mellem områderne. Nanoteknologi kan få stor betydning for kommunikationsteknologi og omvendt. Og begge områder kan få enorm betydning for avanceret lægemiddeludvikling i samarbejde mellem offentlige institutioner og private virksomheder,« siger Børge Diderichsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen