Berlingske Business
07:54Lars Larsen reder op til stor sengesatsning

Novo-chef: Omdømmet er et stort problem

Den europæiske medicinalindustri har fået et blakket image, mens de amerikanske konkurrenter vælter sig i omsætning og succes. Et stærkere samarbejde mellem de offentlige sundhedsvæsener og industrien kan være vejen ud af en ond cirkel, mener Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk.

BRÜGGE

De europæiske lægemiddelproducenter risikerer et troværdighedsproblem, hvis ikke de i løbet af de kommende år kan præsentere lægemidler, der klart er bedre end deres forgængere.

Sker det ikke, kan det være ødelæggende for den vigtige samfundsmæssige rolle, som industrien spiller i forhold til både patientbehandling og eksportindtægter. Det siger Lars Rebien Sørensen, adm. dir. i Novo Nordisk.

»Desværre har mange af de nye produkter, som industrien introducerer i disse år, blot en marginal effekt. Det er et problem, som kan skade den rolle, medicinalindustrien spiller i samfundet i dag,« siger Lars Rebien Sørensen.

I forvejen har industrien fået et ridset image, mener direktøren.

»Vi tjener penge på syge og vi bruger dyr til forsøg. For lægmænd er det en mystisk måde at drive forretning på. Derfor er vi nødt til at have meget gode argumenter, når vi introducerer nye lægemidler på markedet. Midlerne skal være bedre end deres forgængere, for ellers kan industrien ikke blive ved at kræve penge for dem,« siger han.

Ind i oplysningen

I forgårs trak Lars Rebien Sørensen sig ud af bestyrelsen for den europæiske forening for meidicinalproducenter, Efpia.

Årsagen er helt fredelig og skyldes ifølge Novo-direktøren travlhed, som gør det svært for ham at finde tid til organisationsarbejde.

Hans post overtages af en anden dansker, finans- og informationsdirektør Hans Henrik Munch-Jensen, fra Lundbeck A/S.

Lars Rebien Sørensen forlader Efpia-bestyrelsen med en klar melding om EU-kommissionens forslag til, hvordan det europæiske lægemiddelmarked skal ensartes på tværs af landegrænser.

»Der er gode ideer i det, men det hele bærer for meget præg af kompromiser. Man foreslår blandt andet, at der gradvist skal åbnes for at producenterne kan informere patienterne om deres sygdomme. Men det drejer sig blot om AIDS, astma og diabetes. For Novo Nordisk er det udmærket, men det er ærgerligt for eksempelvis Lundbeck. Jeg mener, at det er forkert, blot at lade dele af industrien få de fordele, der ligger i at få direkte adgang til patientgrupper,« siger han.

For medicinalindustrien kunne retten til i samarbejde med myndighederne at informere patienter om deres sygdomme være en vej ud af det blakkede ry.

»Vi har et forholdsvist dårligt omdømme. Men vi bliver også holdt i en rolle, hvor vi eksempelvis ikke må oplyse samfundet om, at vi faktisk mener, at mere motion og sund kost i skolerne kunne reducere antallet af diabetespatienter markant. Vi ønsker ikke at lave den type tv-reklamer for medicin, som findes i USA, men vi vil gerne lave oplysningskampagner, som kan være til fordel for både patienterne og for os," siger han.

Løse EU-ender

Lars Rebien Sørensen har ikke store forventninger til, at det vil lykkes kommissionen at få vedtaget samtlige 14 forslag, som skal styrke den europæiske produktion af lægemidler i forhold til den amerikanske.

»Jeg håber meget, at det vil lykkes, men det bliver svært at få forslagene vedtaget. Samtidig er det skuffende, at kommissionens forslag ikke er helhjertede. Der er for mange løse ender. Blandt andet i forhold til, at der er alt for lange tidslinier i forslagene, som vil gøre, at der kommer til at gå alt for lang tid, inden forslagene kan blive implementeret,« siger han.

Europas konkurrenceevne inden for medicinalindustri er temaet for årsmødet for den europæiske forening af medicinalvirksomheder, Efpia, i Brügge i dag og i går.

Problemet for Europa er, at europæiske forskningsvirksomheder i stigende grad flygter til USA, hvor omsætningsvækst, indtjeningen og markedsvilkårene er langt bedre for virksomhederne, end de er i Europa.

Novo Nordisk har ingen planer om at flytte aktiviteter over Atlanten, understreger Lars Rebien Sørensen.

»USA er et stort og vigtigt marked uden de forhindringer, der findes i Europa. Jeg mener, at Novo Nordisk kan få adgang til den vækst, der findes i USA via vores lokale repræsentationer, men det er klart, at det klima, der er for virksomhederne og den markedsadgang, det giver virksomheder at flytte til USA, tvinger Europa til at gøre noget for at forbedre vilkårene for forskning og udvikling af lægemidler, der faktisk er bedre end deres forgængere,« siger Lars Rebien Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen