Berlingske Business

Norske Schibsted vil sidde på nordisk reklame-TV

Norske Schibsted  vil sidde på  nordisk reklame-TV - 1
Schibsteds koncernchef Kjell Aamot nedtonede på et pressemøde i går betydningen af tilbuddet på finske Alma Media. Arkivfoto: Scanpix<br>

Den norske mediekoncern Schibsted bød i går op til 5,2 mia. kr. for finsk firma som genvej til at komme til at dominere nordisk reklamefinansieret TV, herunder danske TV 2.

En chokbølge gik i går igennem den nordiske medieverden, da den norske mediekoncern Schibsted meddelte, at det - med lånehjælp fra Danske Bank/Fokus Bank og Nordea - vil betale op til 5,2 mia. kr. for de finske mediekolleger Alma Media.

Bl.a. det internationale telegrambureau Reuters Bureau oversatte omgående tilbuddet som et forsøg på at skyde genvej til at komme til at dominere nordisk reklamefinansieret TV, herunder danske TV 2.

Schibsted er selv en af de store ejere i norsk TV2, og ved at købe kontrol med Alma Media, der bl.a. driver finske MTV3, bliver selskabet også største aktionær i svenske TV4.

TV4 er sammen med Det Berlingske Officin blandt de konsortier, der byder på den majoritet i danske TV 2, som regeringen netop har sat på auktion.

Trods nummerforvirringen har de fire reklamefinansierede TV-kanaler masser af lighedspunkter og samarbejdsflader som de enkelte landes populæreste TV-kanaler, og de er alle klart større end f.eks. svenske MTGs Viasat og TV3-stationer.

»Nordisk platform«
Officielt nedtonede Schibsteds koncernchef Kjell Aamot på et pressemøde i går betydningen af tilbuddet på Alma Media.

»De to selskaber komplementerer hinanden både geografisk og operationelt. Tilsammen danner de en meget stærk nordisk platform for vækst. Vores ambition er ikke at skade andre med dette tilbud, men at gøre hvad der er bedst for Schibsteds aktionærer,« sagde koncernchefen Kjell Aamot på et pressemøde i Helsingfors.

Men på et samtidigt pressemøde hjemme i Oslo var Schibsteds strategichef Sverre Munck en smule mere direkte om, hvad opkøbsforsøget handler om:

»TV-industrien i Norden står over for en konsolidering. Når det finske medieforetagende ejer den kommercielle TV-kanal MTV3, er der en god mulighed for at øge vore andele på det marked,« sagde han ifølge et referat af mødet fra en udsendt reporter fra Svenska Dagbladet - som ejes af netop Schibsted.

Udfordring til Bonniers
Svenska Dagbladet ser i første omgang Schibsteds tilbud som en udfordring til svenske Bonniers, som hidtil har været største aktionær i både Alma Media og (med hjælp af Almas aktier) i TV4, og forudser en budkrig.

»En krig er en mulighed, men man må tage chancen. Jeg tror ikke, at det er realistisk,«siger Schibsteds bestyrelsesformand Ole Jacob Sunde, mens Bonniers adm. direktør Bengt Braun i går udsendte en pressemeddelelse om, at han - bl.a. på grund af sin bestyrelsespost i Alma Media - ingen kommentarer har nu.

At det hele især handler om reklamefinansierede TV-stationer fremgik også af antydninger i går fra Schibsted-ledelsen om, at de vil frasælge andele i selskabets finske aviser, men det var påfaldende, hvor uvillige branchens ledende aktører var til at udtale sig konkret.

Det Berlingske Officins adm. direktør, Joachim Malling afbrød i går julefrokostforberedelser for at sige: »Jeg har ingen kommentarer i dag.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen