Berlingske Business

Norsk rigmand øger andel i Orkla gennem konen

Stein Erik Hagen, Norges rigeste købmand, er blevet næststørste aktionær i Orkla.

Norges næstrigeste mand, den 48-årige Stein Erik Hagen, der stod bag købmandskæden Rimi, er blevet næststørste aktionær i virksomhedsgruppen Orkla, der bl.a. ejer Det Berlingske Officin, og tidligere i år solgte Carlsberg tilbage til Danmark.

Hagen har med en stribe nye opkøb bragt sin ejerandel i Orkla op på 9,5 pct. Hans aktiepost, der i går var 8,6 mia. kr. værd, gør Hagen til Orklas næststørste aktionær efter det statslige Folketrygdfondet, en slags ATP.

Stein Erik Hagen blev tidligere i år af magasinet Kapital målt som Norges næstrigeste med en formue på 9,5 mia. kr. Kun skibsreder John Frederiksen er rigere. Ifølge norske Dagens Næringsliv har Hagen ikke skullet gå langt for at gøre et af sine seneste Orkla-aktiekøb.

Sælger er nemlig den norske godsejer Mille-Marie Treschow, som i sommer blev gift med Stein Erik Hagen ved et bryllup af næsten royalt format, endda med en biskop til at forrette vielsen. Parret har sammen med de seks børn slået sig ned i Fritzøehus, en renæssancebygning, som med sine 2.300 kvadratmeter er Norges største private bolig og kun overgås i størrelse af kongehusets velkendte slot i Oslo.

Mille-Marie Treschow har selv haft en del aktieinvesteringer i sit selskab Fresje, der bl.a. havde for omkring 45 mio. kr. Orkla-aktier, men nu går de ind i ægtemandens samling - til markedspris, forsikrer Fresjes direktør Stein Grimsrud.

Stein Erik Hagen har ikke begrundet sit opkøb i Orkla, hvor han allerede sidder i bestyrelsen, men Dagens Næringsliv citerer ham for tidligere udtalelser om, at aktieposter på op til ti pct. er »finansiel investering«, mens han har det sådan, at hvis han vil have mere, så skal han over 30 pct. - og have kontrol med selskabet.

Orkla har haft et par år med alvorlige brydninger mellem udvalgte medlemmer af direktion og bestyrelse.www.orkla.no

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen