Berlingske Business
17:16

Norsk ekspert tvivler på Sky Radio og 100FM

Det er langt fra sikkert, at de nye kommercielle radiostationer, Sky Radio og 100FM, når at blive lønsomme i deres første koncessionsperiode på otte år. Det mener Alf Lande, der har 14 års erfaring med kommerciel radio i Norge og medieanalyse.

Danske medieaktører har været alt for jubeloptimiske i deres forvetninger til udviklingen af det kommercielle radiomarked. Væksten bliver langt fra så hurtig, som det hidtil har lydt. Og for de to nye nationale stationer, Sky Radio og Radio 100FM, der begge har fået senderettigheder mod at betale en årlig millionafgift til staten, er det langt fra givet, at de opnår overskud på noget tidspunkt i deres koncessionsperiode på otte år.

The Voice står stærkt
Det vurderer Alf Lande, der har 14 års erfaring med det kommercielle radiomarked og etablering af nye stationer - herunder P4 og Kanal 24 i Norge. Via konsulentfirmaet Landeandcompany (LAC) laver han desuden markedsanalyser for et dusin mediekoncerner i Norge og Danmark - eksempelvis Aller Press A/S og SBS i Norge. Senest har han lavet prognosen »Hva vil skje i Danmark?«

»Det bliver vanskeligt at få de to nye nationale stationer til at etablere sig med lønsomhed. Den eneste aktør, der ser ud til at få en sund forretning på kort sigt, er The Voice, fordi de både lokalt og nationalt står stærkt og allerede er veletableret,« siger Alf Lande til Berlingske Tidende.

Høje afgifter
Han understreger, at 100FM og især Sky Radio er tynget af de høje koncessionsafgifter, de skal betale til den danske stat som modydelse for deres sendetilladelse. Sky Radio kommer således til at betale 432 mio. kr. til staten i faste afgifter for at besidde retten til den femte radiokanal.

Dertil kommer betaling af Koda Gramex afgifter plus en yderligere variabel afgift af afgiftsgrundlaget på op til 15 pct. samt endelig et årligt gebyr til Radio- og TV-Nævnet.

»De skal betale en frygtelig stor koncessionsafgift til den danske stat. Og da en voldsom vækst i radiomarkedet i Danmark ikke er sandsynlig, betyder det, at Sky Radio og 100 FM kommer til at lide,« siger Alf Lande, der sammenligner med udviklingen i kommerciel radio i Norge, der har mere end ti år på bagen.

I sin prognose vurderer han derfor, at radioreklamemarkedet i Danmark kun vil vokse fra 220 til 350 mio. kr. i løbet af tre år. Tidligere har mediebureauer ellers talt om, at allerede i det første år var der mulighed for en vækst på 100 mio. kr.

Desuden vurderer Alf Lande, at Sky og Talpa formentlig vil øge deres share med ca. 40-60 pct i de kommende seks måneder sammenlignet med niveauet i januar i år og dermed opnå en samlet share af totalmarkedet på mellem 18-22 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen