Berlingske Business

Norges største avis skifter udseende

Endnu en af de hæderkronede gamle aviser i Norden har valgt at gå ned i størrelse og udkomme med hele avisen i det såkaldte tabloid-format - altså samme størrelse som Urban. Norske Aftenposten krymper til nytår.

Som en steppebrand verden over skifter de ærværdige og traditionsbårne gamle nationalaviser i disse år format fra det gammeldags store broadsheet-format til det såkaldte tabloid-format som B.T og Urban.

Dagens Nyheter i Sverige og Independent i Storbritannien er blot nogle af de mest markante eksempler, og nu vælger Norges største avis, Aftenposten, at gå samme vej og foretage en historisk omlægning.

Målet er at gå over til tabloid med virkning fra 2005.

Frygten for at tabe store annonceindtægter har dog tidligere skræmt Aftenposten fra at gå ned i størrelse, men Aftenposten tror på, at den kan beholde sin position som »den troværdige, nyttige, vigtige og alsidige avis«, siger chefredaktør Hans Erik Matres ifølge kampanje.com.

Skiftet er dog også en konsekvens af, at morgenavisernes lønsomhed er blevet svækket betydeligt i de senere år. Og ovenikøbet i en »foruroligende grad«, som chefredaktøren udtrykker det.

Fornyelse er derfor påkrævet, og et af de nye strategiske træk bliver en omlægning af hele avisen til tabloid. Chefredaktøren tror tabloid-formatet vil være »en døråbner« i forhold til nye læsere.

Ole Johan Sjaastad, der er øverste chef i selskabet Tre Store, som sælger nationale mærkevareannoncer til sine ejere Bergens Tidende, Adresseavisen samt Stavanger Aftenblad, og som også samarbejder tæt med Aftenposten, tvivler dog på potentialet.

»Vores undersøgelser viser det stik modsatte,« siger Sjaastad til Kampanje. Han tror således ikke på, at en tabloid-overgang kan give Aftenposten en læser- og oplagsvækst.

I Danmark har senest Politikens Hus givet udtryk for, at også her overvejer man at lægge hele Politiken om til tabloidformat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen