Berlingske Business

Nordisk TV- krig optrappes

Kampen om det kommercielle TV-herredømme i Norden udvikler sig nu dag for dag. Netop som norske Schibsted har foretaget strategiske opkøb i svenske TV4 og givet bud på Alma Media, der også har andele i TV4, svarer Sveriges mediegigant Bonnier igen med opkøb i TV4.

Sverige største medieaktør, Bonnier, går nu til modangreb på norske Schibsted, der i de seneste uger har gjort det klart, at herredømmet over kommercielt TV i hele Norden er i spil.

Lige nu drejer magtkampen sig først og fremmest om den svenske TV-station, TV4, som er den kommercielt største i Sverige. Men i princippet gælder det også de tilsvarende kommercielle stationer i Norge, Finland og Danmark.

Bonnier meddelte således i går morges, at man har købt en aktiepost i TV4 fra forlaget Natur & Kultur på knap seks pct. og bliver dermed den største TV4-ejer med en andel på 27,7 pct. Det sker blot få dage efter, den norske mediegigant, Schibsted, har foretaget strategiske opkøb i TV4 og dermed øget sin direkte ejerandel til 20,1 pct. og derudover givet bud på finske Alma Media, som har 23,4 pct. af aktierne i TV4.

Både Schibsted og Bonnier kontaktede Natur & Kultur for at købe deres aktiepost i TV4, men bogforlaget valgte at sælge til Bonnier, som tilbød mere i betaling.

Bonnier kan undgå budkrig
Meget tyder nu på, at Bonnier har erobret så stor en del af TV4, at koncernen slipper for at deltage i en budkrig med Schibsted om Alma Media, som Bonnier i øvrigt selv har 33 pct. af aktierne i.

Dertil kommer, at Alma Media planlæger at slå ejskabet af svenske TV4 sammen med finske MTV3 til et fritstående TV-selskab, skriver Dagens Industri.

Lykkes aktionen og accepteres den af aktieejerne kan Bonnier blive foreløbig sejrherre i krigen om kommercielt TV, som Schibsted ellers lige så ud til at have fået et godt greb om. Schibsted kapitulerede da også nærmest i går ved at erklære, at man nu forbeholder sig retten til at trække sit bud på Alma Media tilbage, såfremt Alma Media vælger ny struktur for selskabet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen