Berlingske Business

Nødvendigt at lovgive om barsel

LO-forbund tror ikke på, at arbejdsmarkedets parter selv kan forhandle sig frem til en acceptabel barselsfond. De ønsker lovgivning.

Flere LO-forbund vakler i troen på, at arbejdsmarkedets parter selv kan stable en central barselsfond på benene.

»Jeg tror faktisk ikke på, at vi kan løse det her ved overenskomstforhandlingerne. Men intet skal være uprøvet. Vi tager kravet om en barselsfond med, så vi senere kan argumentere for, at det dybest set kun kan løses ved lovgivning,« siger Jørgen Hoppe, formand for HK/Handel.

Midt i overenskomstforhandlingerne kan han konstatere, at langt fra alle forbund har taget kravet om en barselsfond med til forhandlingsbordet. Der er endda forskel på HKs sektorer, for HK/Privat har ikke skrevet en barselsfond på deres ønskeseddel.

»En fælles barselsfond vil være en god løsning. Men når forhandlingerne er decentrale, har jeg svært ved at se, hvordan vi løser det ved overenskomstbordet. Desuden er der tale om en finansieringsordning for arbejdsgiverne, og vi blander os normalt ikke i, hvordan de løser problemerne bagefter,« siger Karin Retvig, formand for HK/Privat.

NNFs forhandler på industriens område beklager, at det ikke er alle forbund, som kræver en central barselsfond. NNF har taget kravet med til deres forhandlinger med DI. Men både DI og lønmodtagerne i CO-industri er uvillige overfor en central barselsfond, fordi de allerede har deres egen.

»Nogle forbund vil ikke røre ved den barselsfond, de har indenfor deres eget område. Men problemet kan kun løses med en central barselsfond. Jeg tror ikke på, at det kan lade sig gøre, som tingene ser ud her og nu,« siger Svend Sørensen, topforhandler for NNF.

Han ønsker lovgivning, hvis ikke det lykkedes at lave en barselsfond ved overenskomstforhandlingerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen