Berlingske Business

NKT gør klar til nye opkøb

Efter oprydningsår lover NKT fem år med stor fremgang, især for Nilfisk-Advance. NKT forbedrede sit resultat med en milliard kroner og igen har sorte tal.

Efter et par svære år tør NKTs topchef Tom Knutzen igen udtale sig optimistisk om fremtiden.

Han lover, at NKTs omsætning vil stige fra 5,8 milliarder kroner i fjor med 8-12 procent årligt til 8-10 milliarder kroner i omsætning i 2008.

»Væksten skal ske via en kombination af kontinuerlig, organisk vækst og værdiskabende akkvisitioner indenfor hovedforretningerne - med fokus på Nilfisk-Advance,« siger Tom Knutzen, efter at han i går afleverede et 2003-regnskab, der med en forbedring på en milliader kroner i årsresultat før skat førte NKT tilbage til sorte tal og et overskud på 108 millioner kroner.

Nilfisk-succes
Tom Knutzen siger, at det er mange små systematiske tiltag, der bærer frugt, og at det er det tidligere problem Nilfisk-Advance, der nu er succes-historien i NKT.

Nilfisk-Advance, der skiftede ledelse i 2001, har fået orden i eget hus og står i dag med nye, bedre og mere konkurrencedygtige produkter.

»Med den vækst vi lover de kommende år, er det klart at vi ikke kan nå det hele ved organisk vækst, og vi har allerede købt de første to små virksomheder til Nilfisk, den italienske fejemaskinefabrik Ecologica og distributørvirksomheden G-Power.

Forskellige muligheder
Vi skal ikke på et opkøbs-bonanza, men der er forskellige muligheder vi vil forfølge for at udbygge Nilfisk allerede i år, og de kommende år vil vi også forsøge at komplementere NKT Cables forretning, der også har udviklet sig flot, ligesom vi igen vil se på, om der er teknologi-virksomheder, der passer til os,« siger Tom Knutzen.

NKTs aktionærer får kontant udbytte af det bedre regnskab. Virksomheden udlodder i år 200 millioner kroner i dividende - dobbelt så meget som sidste år.

»Det kan vi gøre fordi der igen er penge i kassen, selv om vi forbereder ny vækst, men det er aftalt på forhånd at vi så de kommende år går tilbage til den ordinære dividende,« siger Tom Knutzen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen