Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Nilfisk frem i USA efter terror

Maskiner til opsugning af asbest i ruinerne af World Trade Center og miltbrandpulver på postsorteringsstederne har vendt udviklingen for støvsugerproducenten Nilfisk i USA.

Den danske støvsugerproducent Nilfisk-Advance klarer sig atter godt i USA.

Efter flere års støt vækst på det amerikanske marked, stagnerede tingene for Nilfisk Advance America Inc. fra 2000 og ind i 2001 - men så kom terrorangrebene på USA.

I kølvandet på begivenhederne 11. september har den amerikanske afdeling af Nilfisk-Advance noteret en mærkbar vækst, skriver Philadelphia Business Journal. Det skyldes, at den amerikanske regering efter terrorangrebene kontaktede Nilfisks afdeling i Malvern, Philadelphia for at få leveret maskiner, der kunne opsuge asbest fra ruinerne af World Trade Center i New York.

- En gang imellem får man muligheden for at gøre noget, man aldrig på forhånd ville have troet muligt, siger Bob Magdelain, direktøren for Nilfisk-Advance i Malvern, til avisen.

Siden kom der også ordrer på maskiner, der kunne opsuge miltbrandsporer fra amerikanske postsorteringscentraler, skriver Philadelphia Business Journal.

- Da miltbrand-truslerne blev en realitet kontaktede myndighederne os omgående og bad os om at give deres miljøfolk en orientering. Hvilket vi gjorde, og det har ført til ganske betydelige ordrer, fortsætter Magdelain.

Nilfisk-Advance, der ejes af NKT-koncernen, producerer støvsugere og tæppemaskiner samt rengøringsmaskiner primært til professionelt brug. Virksomheden beskæftiger omkring 2.300 personer på verdensplan.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen