Berlingske Business

Nicks kurs mod bunden

Som 15-årig skrev I-datas Nick Jensen en karriereplan, som han checker hvert femte år. De første 20 år gik det langt over forventning, og han blev milliardær på papiret, men nu skal der noget af en feberredning til at redde planen helt i land til 40 års fødselsdagen næste sommer.

Profil

Da Nick Jensen var 15 år gammel, skrev han en karriereplan for de næste 25 år.

Hvert femte år tager han den frem og kontrollerer, at alt går efter planen.

Det har det hidtil gjort smukt.

Selvom han forlod 10. klasse i folkeskolen i Rødovre i utide, var han mangemillionær som 30-årig.

Som 35-årig gik han i gang med et projekt, der nåede astronomiske højder helt præcis den 6. september år 2000.

Den dag havde hans firma I-data en markedsværdi på Københavns Fondsbørs på 7,6 mia. kr.

Rødovre-knægten ejede personligt omkring 20 pct., altså på papiret over 1,5 mia. kr.

Men i går var der ikke mange, der ville spille mange håndører på, at Nick Jensens 25 års plan holder helt frem til 40-årsdagen, 27. juli næste år.

I-data, der tilbage i september 2000 var fondsbørsens helt store komet med en aktiekurs på 1075, rodede nemlig i går formiddag rundt med en kurs, der på et tidspunkt var helt nede i to.

Så måske er Nick Jensen slet ikke millionær mere, hvis han har ret mange lån til privatforbrug.

Aktionærerne er flygtet efter et rædselsår med skuffelse på skuffelse, og nu står bankerne ikke længere i kø for at få lov til at være med i festen, endsige for at sende en redningskrans.

Onsdag aften gik en repræsentant for ingeniørerne på TV og berettede om manglende lønudbetalinger, så nu skal det vise sig, om der er hold i Nick Jensens 25 års-plan.

Mesterlære

Mens Nick Jensens problemer lige nu, alt efter temperament, følges med skadefryd eller medlidenhed, så er der ingen tvivl om, at mange iværksættere på godt og ondt kan bruge ham som rollemodel.

Der har i hvert fald været masser af talent i manden, der på vej op har talt som et vandfald, og som måske nok på det sidste er blevet stille udadtil, men alligevel med fasthed i stemmen siger, at han ikke har noget at skamme sig over - og ikke har planer om at stikke af, som han udtrykte det i sit seneste interview.

Da Nick Jensen indledte sin stormfulde karriere, gjorde han det ydmygt med at gå i mesterlære hos en elektronikgrossist.

Ganske få år efter mødte han sin lidt ældre forretningsmæssige partner, cand. merc. Mikael Konnerup, der bl.a. havde arbejdet for finansfolkene Klaus Riskær og Ole Abildgaard.

Hvor Konnerup altid har skyet offentlighed, stod Nick Jensen meget gerne frem som direktøren, og han stod som et imponerende eksempel på ung vilje.

I 1993 solgte Konnerup og Jensen deres første fælles virksomhed Connect til Olicom, og allerede året efter røg endnu en elektronik-grossistvirksomhed Exatec, som de havde opbygget over syv år med handel af komponenter fra Motorola, Texas Instruments, AMD osv., til amerikanske Arrow for det tre-cifrede millionbeløb, der gjorde den da 29-årige Nick Jensen til mangemillionær.

Ansvarsfraskrivelser

At Nick Jensen ikke havde tænkt sig at leve som rentier, blev klart i april 1998, da han sammen med Konnerup dukkede op som nye hovedaktionærer i I-data, der samlede et par små danske ingeniørvirksomheder, bl.a. den nordjyske modemproducent Lasat, og ville gøre det til en lille drømmevirksomhed.

Der var faktisk kritiske røster fremme, da det nye I-data gik på fondsbørsen i 1999, hjulpet af Carnegie Bank og Danske Bank, der i prospektet belært af bl.a. Hafnia-sagen også selv brugte utroligt mange bemærkninger på ansvarsfraskrivelse om, hvad der kunne gå galt for det nye firma - og siden gjorde det.

Men aktiemarkedet var grebet af IT-feberen, og da I-data toppede i september 2000 - samtidig med GN Store Nord - var det som medlem af det fornemste danske børsindeks, KFX, og med en markedsværdi på 7,6 mia. kr.

Det efterlod cheferne i alle de gamle danske virksomheder i vild forundring. Bl.a. skulle et lille udviklingsværksted under I-data med navnet Exbit alene være 5-6 mia. kr. værd.

Hvad var det dog Nick Jensen kunne, som de ikke kunne?

I dag ved alle, at svaret er, at Nick Jensen var på den rigtige flodbølge på det rigtige tidspunkt - men at han ikke kom af den i tide. At han ikke forstod, at virksomheder var lige så store lemminge som aktionærer, og at der pludselig var alt for mange, der ville udvikle til det samme marked for hurtigere internetforbindelser. Det marked, som forbrugerne ikke var helt klar til at købe.

Nick Jensen var i opgangstider oratorisk formidabel - iført kridhvid skjorte med de rigtige manchetter - til at forklare børsanalytikere, at de problemer, han mødte, var midlertidige, og det gav længe troværdighed, at han tilsyneladende holdt et løfte om, at han ikke selv havde solgt ud af I-data-aktierne.

Sidste kapitel

Nu er den ironiske sandhed formentlig, at kun hvis han har talt usandt på dét punkt, står Nick Jensens verden, som vi har lært den at kende også i den kulørte presse, til at redde.

Uden for firmaet er der nemlig også noget at forsvare, som kræver en vis årlig kapitalindtægt.

Trods lange arbejdsdage fik Nick Jensen skaffet sig tid til at gifte sig med Bernadette Flindt, datter af balletlegenderne Vivi og Flemming Flindt.

Parret bor med to sønner i et af de kendteste huse på Strandvejen i Vedbæk, den tidligere loge Sølyst på 556 kvm., som parret købte af Margit og Erik Brandt i 1994, to år før brylluppet, hvor morgengaven til fruen ifølge ugepressen var en James Bond-BMW Z3 til 400.000 kr.

Det er i kriser, at dygtige forretningsfolk virkelig viser deres format, og med I-datas øjeblikkelige sundhedstilstand er der brug for noget af en slutspurt i 25-års planen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen