Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Netsvindel er eksploderet i USA

Netsvindel er eksploderet i USA - 1
57 millioner amerikanere har været udsat for phishing de sidste 12 måneder. Af dem er 19 procent gået i fælden og har tilsammen tabt omkring 1.2 milliarder dollars. Foto: Scanpix

Omfattende fiskeri efter kreditkortnumre og pin-koder via falske e-mails og falske hjemmesider koster milliarder i udlandet.

I 2003 begyndte et af internettets mest omfattende svindelnumre, kendt som "phishing", at gribe om sig. Phishing er en sammentrækning af "fishing" (fiskeri) "Phony" (falsk), hvilket er meget beskrivende for fænomenet, der går ud på at fiske efter netbrugeres adgangskoder til bankkonti eller deres kreditkortoplysninger, når de handler på nettet.

Phishing sker blandt andet via e-mails, der indeholder links til tilsyneladende velkendte hjemmesider, virksomheder og populære online tjenester. De hjemmesider, der henvises til er imidlertid falske, men fremstår så troværdige, at en uforsigtig bruger vil følge anvisningerne på siden og indtaste følsomme oplysninger.

I USA er svindlen nærmest løbet løbsk, og en undersøgelse udført at analysefirmaet Gartner i foråret konkluderer, at 57 millioner amerikanere har været udsat for phishing i løbet af de sidste 12 måneder.

Af dem er 19 procent gået i fælden og har tilsammen tabt omkring 1.2 milliarder dollar (godt 6.6 milliarder kroner). Også i Storbritannien er problemet voksende, og de britiske banker vurderer, at deres netbankkunder på et år har mistet mere end 4,5 mio. pund svarende til knap 50 millioner kr.

I følge den amerikanske organisation "The Anti-Phishing Working Group" var antallet af phishing-sider på nettet på 1142 i oktober i år. Samtidig er antallet af phising-angreb tredoblet siden sommeren.

I Storbritannien har bankerne har etableret en hjemmeside, hvor forbrugerne og mindre erhvervsdrivende kan finde oplysninger og gode råd om, hvordan man undgår at blive udsat for det stærkt stigende svindelproblem. I USA er IT-virksomheder som blandt andre AOL, Earthlink og eBay begyndt at tilbyde kunderne softeware, der kan detektere og advare om svindelsiderne.

Herhjemme har en del danskere også modtaget nogle af de falske emails, som typisk har været fra Citibank, eBay eller AOL.

Men selvom Carsten Stenstrøm, IT ansvarlig i Danske Bank, endda også selv har modtaget phishing emails vurderer han, at problemet her i landet ikke er så stort og stadig er håndterbart. Muligvis er det fordi netbankerne Danske Bank inklusive, benytter andre sikkerhedsløsninger end det traditionelle bruger-ID og pasword eller pinkode.

Danske Bank anvender f.eks. såkaldte nøglefiler, hvor man kun kan få adgang til en konto, hvis man har en speciel fil, der enten kan ligger på ens computer eller på en diskette.

- Vi kan da helt sikkert godt se, at der sker noget derude, også i vores egne indbakker. Vi får jo også selv svindel emails. For et halvt år siden ændrede vi sikkerhedsbeskrivelsen på vores hjemmeside, og der var vi faktisk ret meget i tvivl om, om det var nødvendigt at skrive noget om phishing. Men nu kan vi se, at det var en god ide, at vi endte med at gøre det, siger Carsten Stenstrøm.

Forbrugerstyrelsen har lavet en guide til sikker e-handel. Her kan du se, hvad du skal være opmærksom på, når du udleverer dine konto- eller kortoplysninger. Der er en række råd til, hvad du gør, hvis skaden er sket, samt hvilke muligheder du har for at få dine penge igen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen