Berlingske Business

Nepix flytter efter krav fra branchen

Nepix 2004 i Tappehallerne på Østerbro var fejlplaceret. Det erkender direktør Jens Grønning, Nepix, som derfor flytter ejendomsmessen til Bella Center i 2005. Dermed imødekommer han et ønske fra ejendomsbranchen.

2004 blev ikke noget godt år for Danmarks eneste ejendomsmesse, Nepix. Efter nogle år i Øksnehallen flyttede Nepix til Tappehallerne på Østerbro - og det var en fejl.

Derfor vil Nepix fra 2005 finde sted under helt anderledes professionelle forhold i Bella Center, der samtidig overtager arrangøransvaret. Nepix - North European Property & Investment Exhibition - vil desuden fremover skiftevis blive afviklet i Bella Center og Stockholm.

»Tappehallerne viste sig at være en alt for skæv og kreativ placering for Nepix. Nu rykker vi ind i nogle mere traditionsbundne udstillingsfaciliteter i Bella Center. Her er der de professionelle forhold og konferencefaciliteter, som branchen efterspørger,« siger direktør Jens Grønning, Nepix.

Det var altså en fejl at rykke Nepix fra Øksnehallen til Tappehallerne?

»Det er der flere af udstillerne, der mener. Vi kan være enige eller uenige, men udstillerne har ikke syntes om det, og det har vi taget til efterretning. Man kan sige, at ejendomsbranchen ikke »købte« Tappehallerne. Der manglede måske lige det sidste. Vi må bøje os for, hvad kunderne siger. Og der ligger da en portion selvransagelse i, at vi nu laver det om,« svarer Jens Grønning.

Han tilføjer, at Tappehallernes placering »på en byggeplads« nok ikke var de omgivelser, som den danske ejendomsbranche gerne ville vise sig frem i over for kunderne.

Derfor er det nu slut med at eksperimentere med placeringen. Nepix overgiver sig - og flytter til Danmarks største og bedste konferencecenter.

Bella Center overtager
Berlingske Tidende erfarer, at Jens Grønning og Nepix har indgået en femårig rammeaftale med Bella Center. Aftalen betyder, at det reelt er Bella Center, der overtager det overordnede arrangøransvar for messen - med Nepix-organisationen som faglige konsulenter.

»Aftalen indeholder et meget tæt, næsten fusions-lignende samarbejde. Vi vil gerne gøre udstillingen til mere, end den er. Vi skal nu rykke op på det niveau, som vi hele tiden har ønsket at komme op på. Der kom lidt færre deltagere på Nepix i 2004 end tidligere, og det var ikke tilfredsstillende. Specielt det svenske broderfolk svigtede,« konstaterer Jens Grønning.

Nepix har hele tiden haft en ambition om at være markedsførende som hele Nordens mødested for bygge- og ejendomsbranchen. Samarbejdet med Bella Center A/S, som er Nordens største konferencecenter, skal være med til at realisere drømmen.

»Hvis Nepix skal have mulighed for at blive endnu større - ikke kun i Danmark, men i hele Skandinavien - er vi nødt til at geare indsatsen. Med Bella Center som samarbejdspartner sker der en økonomisk oprustning. Vi stiller bedre faciliteter til rådighed for udstillerne, og vi får hele Bella Centers markedsføringsapparat i ryggen,« siger Jens Grønning.

»Samtidig står vi selv som garanter for, at det faglige niveau og det faglige indhold er i orden. Jeg deltager selv i en styregruppe sammen med folk fra Bella Center. Aftalen indeholder også et økonomisk incitament for os. Vi har indgået en økonomisk overenskomst med en indbygget fordelingsnøgle.«

Kunderne positive
Jens Grønning vil ikke løfte sløret for, hvad flytningen af Nepix ellers kommer til at betyde for messens faglige indhold. Han afslører dog, at begivenheden bliver mere event-orienteret og tidssvarende i sin form, mens stemningen tilstræbes at blive »mere international«.

Tilsyneladende modtages meldingen positivt hos kunderne. Det faktum, at Bella Center nu sættes i relation med Nepix, er en af hovedårsagerne til, at Øresstadsselskabet igen har besluttet at møde op, når messen første gang rykker ind i Ørestaden den 2. til 4. november 2005.

»At Bella Center nu står bag Nepix, er væsentlig for vores beslutning om igen at bakke op netværksbegivenheden. Men jeg vil heller ikke lægge skjul på, at det er altafgørende, at messen kommer til at foregå i Ørestaden, den bydel, vi hver dag forsøger at sælge,« siger salgsdirektør Bjarne Vistrup, Ørestadsselskabet.

Om flytningen betyder, at Nepix også får tag i byggebranchen, herunder entreprenørerne, er dog endnu usikkert. MT Højgaard var f.eks. med fra starten, men ikke i 2004.

»Det er absolut positivt, at man flytter til Bella Center. Men omgivelserne gør det ikke alene. Vi vil nu kigge på, hvem der ellers er til stede. Udbudet af udstillere har været for tyndt de senere år. Men vi ser på konceptet igen, og hvis det er det rigtige, vil vi gerne være med næste år,« siger projektudviklingschef Carsten Houtved, MT Højgaard.

I forbindelse med samarbejdet med Bella Center er det også besluttet, at Nepix hvert andet år skal afholdes i Danmark - og hvert andet år i Sverige. I 2006 vil Nepix således være at finde i Sveriges hovedstad, Stockholm, formentlig i Stockholms Messan.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen