Berlingske Business
16:19Dansk Erhverv: Næste skridt må være en privatisering af PostNord

Nemmere at skifte forsikringsselskab

Priserne på forsikring falder måske, idet branchen gør klar til et brud med de lange opsigelsesfrister.

Efter årelangt pres fra omverdenen lægger forsikringsbranchen op til et i hvert fald delvist brud med de skarpt kritiserede lange opsigelsesfrister. Flere selskaber pusler med, hvordan de kan tilbyde kunderne kortere varsler, der kan gøre det betydeligt nemmere at skifte forsikringsselskab. Det skal altså ikke længere være nagelfast, at man kun kan skifte forsikring en gang om året.

Og hvis det slår igennem generelt i branchen, vil det give billigere forsikringer. Det spår i hvert fald forsikringsbranchens enfant terrible, Fair Forsikring, der netop har markedsført sig på korte opsigel-sesvarsler - 14 dage - og løbende kritiseret konkurrenterne.

Pointen er, at hvis folk får lov at bevæge sig hurtigere rundt mellem selskaberne, vil det tvinge dem til at konkurrere hårdere på prisen.

»Vi tror, kunderne i gennemsnit ville kunne spare ti pct. på deres forsikringer. Hvis de korte opsigelsesvarsler slår igennem, får kunden pludselig et værktøj, som er meget kraftigere end bare at være utilfreds,« siger marketingsdirektør Michael Jungsvig, Fair Forsikring.

Codan er allerede i gang med at regne på, hvordan fris-terne kan afkortes, og selskabet forventer at være klar med nogle tilbud inden årets udgang. Men det kommer til at koste kunderne penge.

Problemet er, at årstiderne bestemmer, hvornår der sker mange skader. I december er der mange brande, i vintermånederne er der mange bilskader, og det er om sommeren, at camping-vognens forsikring er relevant. Derfor vil prisen for forsikringen svinge efter, hvornår den tegnes.

Ifølge brancheorganisationen Forsikring & Pension er også andre selskaber på vej.

Branchens nye måde at se verden på kan hænge sammen med flere ting. Dels kom der for nylig en redegørelse fra Konkurrencestyrelsen, som pegede på de lange varsler som en af grundene til, at dansk forsikring er dyrere end i udlandet. Dels sidder et udvalg under Justitsministeriet og tager hele regelsættet om forsikring op til revision, og ifølge formanden for udvalget, landsdommer Lars Lindencrone Petersen, er fristerne et emne.

loa@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen