Berlingske Business

Nej-kampagne undervejs

Hvis forligsmand Asbjørn Jensen får held med at få de sidste overenskomster på plads, inden en storkonflikt bryder løs, skal han alligevel ikke vide sig for sikker.

45 fagforeningsformænd og tillidsrepræsentanter besluttede onsdag at starte en nej-kampagne mod et samlet mæglingsforslag, fordi det langt fra indfrier de krav, som der inden overenskomstforhandlingerne var lagt op til.

Får de held med aktionen, skal overenskomsterne sandsynligvis til genforhandling.

En lignende kampagne blev kørt af i 1998 - dengang blev mæglingsforslaget forkastet, og Danmark sendt ud i den berømmede gærhamstringskonflikt.

En af mændene bag kampagnen Bjarne Sørensen, formand for Metal Horsens, kalder det foreløbige forlig for "meget ringe". Gruppen er bl.a. utilfreds med, at mindstelønnen ikke har fået det forventede løft, at arbejdere på skiftehold ikke har fået nedsat deres arbejdstid, at forligene åbner for mere overarbejde og at reallønnen risikerer at blive udhulet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen