Berlingske Business

Nederlag kan ramme Aarhus Lufthavn

Bandlysningen af Ryanairs lukrative aftaler med en række lufthavne kan ramme Aarhus Lufthavn, der lever højt på den irske lavprisgigant. Lufthavnsdirektør forventer en »vidunderlig afklaring.«

Med Ryanair som storkunde kan det kommende angreb på det irske lavprisselskabs særaftaler med en stribe europæiske lufthavne ramme Aarhus Lufthavn.

En irsk tilbagetrækning fra lufthavnen i Århus som følge af EU-Kommissionens ventede annullering af Ryanairs aftaler om gunstige vilkår vil være en alvorlig økonomisk bet for den offentligt ejet Aarhus Lufthavn.

Lufthavns-direktør Ole Paaske forventer imidlertid ikke, at det kommer så vidt som til, at Ryanair helt forlader det jyske, selv om selskabets topchef Michael O´Leary tidligere har slået fast, at det i yderste konsekvens kan blive tilfældet, hvis strategien med støtte for operationer til udvalgte lufthavne annulleres.

»Jeg har svært ved at se, at Ryanair lige skulle trække sig ud af Aarhus Lufthavn, der ligger centralt og ikke har forbygget sig som andre lufthavne. Så skule Ryanair droppe alle lufthavne, og det er vist svært at forestille sig. Jeg forventer snarere en vidunderlig afklaring af samspillet mellem lufthavnene og luftfartsselskaberne, så vi kan få klarlagt zonen mellem ulovlige aftaler og sund konkurrence,« siger han.

Lukning
Ryanair har senest lukket ruten mellem Århus og Skavsta-lufthavnen ved Stockholm på grund af manglende passagerer.

Efter en klage fra SAS har Statens Luftfartsvæsen, SLV, truet med at fratage Aarhus Lufthavn retten til at drive civil luftfart, fordi lufthavnens aftale med Ryanair vurderes til at være ulovlig.

Derfor bliver den kommende afgørelse i Charleroi-sagen starten på et opgør med lufthavnes særlige aftaler med Ryanair og andre selskaber.

Startskud
»Vi har ikke et mellemværende med EU, men en sag med SLV. Men der er ingen tvivl om, at afgørelsen i Charleroi-sagen bliver startskuddet til en proces, hvor der vil blive udarbejdet nye retningslinjer for arbejdet mellem lufthavne og deres operatører,« siger Ole Passke.

Han understreger, at der er tale om to forskellige sager i henholdsvis Charleroi og Århus.

I Belgien er det et spørgsmål, om Ryanair har fået konkret støtte til at starte sine ruter. I Aarhus handler det om, hvorvidt Ryanair får nogle rabatter, som andre ikke kan opnå.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen