Berlingske Business

Nationalbankdirektør giver banker en opsang

Nationalbankdirektør giver banker en opsang - 1
Bodil Nyboe Andersen: Det er vigtigt, at kunderne forstår, at der ikke findes noget sikkert svar på, hvordan f. eks. rente og aktiekurser vil udvikle sig i fremtiden. Foto: Scanpix

De ansatte i bankerne tænker mere på indtjening og salg, end på sober rådgivning af kunderne.

Det peger nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen på i sin tale på Finansrådets årsmøde i dag.

"Pengeinstitutternes medarbejdere gør meget ud af at rådgive private kunder. Det er imidlertid vigtigt, at kunderne forstår, at der ikke findes noget sikkert svar på, hvordan f. eks. rente og aktiekurser vil udvikle sig i fremtiden. Rådgiveren kan have forventninger til udviklingen, men ingen ved, hvordan det vil gå," siger Bodil Nyboe Andersen.

Hun tilføjer:

"I dag gør mange pengeinstitutter meget ud af at slå fast, at de er erhvervs-virksomheder, der skal tjene penge. Derfor skal deres medarbejdere være gode til at sælge deres produkter. Nogle pengeinstitutter har af samme grund incitamentsstrukturer, der belønner de gode sælgere. Der kan udmærket være sammenfaldende interesser mellem pengeinstituttet og den private kunde. Men det er svært at tro, at der altid er det.

Dette problem gælder i øvrigt mange steder peger nationalbankens direktør på, lige fra forsikringsmæglere til apoteker, optikere og pengeinstitutter.

De finansielle markeder og de finansielle produkter bliver hele tiden mere avancerede og sofistikerede. Der kommer hele tiden nye produkter, som skal matche ændrede behov og præferencer hos kunderne.

Dette er overordnet set et stort gode for såvel virksomheds- som private kunder. Det er godt at have noget at vælge imellem, så man kan få lige præcis det, der matcher ens behov.

For betydelige grupper af især privatkunder kan det imidlertid være meget svært helt at kortlægge sine behov og endnu sværere at forstå produkterne og deres risici og vælge de rigtige, sagde Bodil Nyboe Andersen på årsmødet i Finansrådet.

Se hele Bodil Nyboe Andersens tale via linket til højre herfor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen