Berlingske Business

Nanomanden

Har man ambitioner om at blive nanoteknologiens svar på Bill Gates, så er det nu, at man skal hoppe på vognen. Det har den danske erhvervsmand Ole Jensen allerede gjort med sit fremtidssikrede firma Nanonord.

Potentialet inden for nanoteknologi i alle dens utallige afarter er kolossalt. Der er ikke mange, der tvivler på, at nanorevolutionen vil få IT-revolutionen til at ligne et bølgeskvulp i sammenligning.

Nogle mener, at 30 pct. af verdenshandlen i 2030 vil bestå af produkter, der indeholder mikroskopiske nanoteknologiske løsninger. Og andre taler om, at allerede om en halv snes år vil nanoteknologiske produkter stå for en global årsomsætning på over 1.000 mia. dollar.

Derfor står der over hele verden investorer på spring i håb om, at de kan blive nanoverdenens kommende Bill Gates. Også i Danmark har vi en sådan potentiel nano-gulddreng.

Hans navn er Ole Jensen, chef for firmaet Nanonord, der meget praktisk befinder sig i umiddelbar tilknytning til Aalborg Universitets nanocenter. For få år siden solgte han sin mobilteknologiske virksomhed Digianswer for et større millionbeløb. Men en del af pengene lod han rulle igen med en investering i fremtidens helt store teknologibranche.

»Det er en meget langsigtet investering. Der vil gå mindst tre til fem år, før vi har break-even. Men formålet er at finde et område, hvor vi på lang sigt kan blive meget store. Derfor koncentrerer vi os om i et snævert samarbejde med nanoteknologiske forskningsinstitutioner i Danmark og Skandinavien at finde en nanoteknologisk løsning, der kan udmønte sig i et konkret produkt. I kraft af vores tidlige placering på markedet, er jeg ikke i tvivl om, at det vil lykkes. Nanonord er en fremtidssikret virksomhed,« siger Ole Jensen.

Global mastodont
Nanonord har allerede i miniskala et sådant produkt - en helt ny siliciumbaseret membran til højttalere, som i kraft af sine molekylære forbedringer angiveligt gør lydoplevelsen væsentligt mere dynamisk. Men i de kommende år vil Ole Jensen og hans ca. ti medarbejdere satse alt på at finde og udvikle andre produkter med nanoteknologiske løsninger, f.eks. nye katalyseprocesser, biologiske sensorer eller nye materiale-løsninger.

»I modsætning til de store amerikanske universiteter, så er danske universiteter præget af en høj grad af fleksibilitet. De forskellige faggrupper er dygtige til at tale sammen, og det kan blive Danmarks fordel, fordi nanoteknologi finder anvendelse inden for mange vidt forskellige forskningsgrene, fra biologi over kemi til fysik og matematik. Men vi skal blive bedre til at tænke forskningen videre over i kommerciel anvendelse,« siger han.

Ole Jensen mener således, at om 15 år vil Danmark formentlig have en helt ny Novo Nordisk-agtig virksomhed, der vil være blandt landets ti største og en global mastodont på et helt nyt nanoteknologisk felt.

»Det er vigtigt, at vi selv tror på potentialet i den nye teknologi. Ellers vil det gå os, som det gjorde den nordjyske mobilvirksomhed Dancall, der var én af verdens absolut førende. Så kom Nokia, og slog Danmark helt ud af banen. Det samme bør ikke ske næste gang, vi har chancen for at blive teknologiførende,« siger han.

Dansk løsning
Nanonord er imidlertid ikke Danmarks eneste rent nanoteknologisk satsende virksomhed. Fornylig grundlagdes også firmaet Atomistix, der arbejder snævert sammen med Københavns Universitets Nano-Science Center og Danmarks Tekniske Universitets mikroelektronikcenter. Atomistix er allerede i fuld gang med at sælge sit første produkt, en softwarepakke, der giver helt nye muligheder for at simulere, hvordan en nanoteknologisk løsning vil fungere i praksis. Både den amerikanske rumfartsadministration NASA og IT-giganten HP har vist interesse for den danske løsning.

Men også Atomistix regner ligesom Nanonord med, at der vil gå flere år, før man har grønne tal på årsregnskabets bundlinie.

»Det er meget svært at omsætte forskningen til produkter, og det skal vi blive bedre til i Danmark. Det er de dygtigere til i Asien, hvor jeg for nylig så produkter som vandafvisende glas eller vin, der kan modnes til årgangsvin på få måneder - begge produkter, der er udviklet i kraft af nanoteknologi,« fortæller direktøren for Atomistix, Kurt Stokbro.

Nyt levebrød
Det er i disse år, at jernene smedes til den kommende industrielle revolution. Med nanoteknologien vil materialer blive super-avancerede og få helt nye kvaliteter, den vil hjælpe den miljøvenlige brintbil på vej, levere helt nye superchips til vore computere, forbedre medicinsk diagnostik og menneskers helbred og i det hele taget levere løsninger og produkter, som vi end ikke kan forestille os i vores vildeste fantasi i dag. Nanoteknologien kan blive Danmarks nye levebrød.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen