Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Når kirken går på nettet

Juletiden sender Styrkeprøven ud af de høj-kommercielle cirkler, og ind i kirken. Vi tager en afstikker ind på de to websites for henholdsvis Aalborg Stift og Roskilde Stift, og håber, at de kan informere de af os, der er mindre aktive i kirken.

Jeg er døbt, konfirmeret og viet i kirken, og når det kan passe ind i rytmen op til Juleaften, går jeg gerne til Julegudstjeneste. Jeg mener at vide, hvad et sogn er, og hvilken funktion et menighedsråd har. Men i denne gode sags tjeneste udstiller jeg gerne min uvidenhed. Jeg har reelt ingen idé om Provsti og Stift er embeder, organisatoriske eller geografiske enheder eller hvilken myndighed eller funktion en Biskop har. Og der er naturligvis meget mere jeg ikke ved om Folkekirken. Og en hurtig rundspørge siger mig, at rigtig mange har det ligesom jeg.

85 % af danskerne er medlemmer af Folkekirken, men hvis kirken skal fastholde os, og give os andet og mere end tradition, så skal den måske være en smule mindre indadvendt, og se til alle os i periferien. Den skal være klar til at informere om hvad kirken er, og hvadkirken kan gøre for os, i det øjeblik vi har behovet eller bare nysgerrigheden. Med andre ord;Folkekirken skal give os svar, når vores spørgsmål opstår. Som medie, egnet nettet sig til at støtte denne opgave. Har kirken så set nettet som et vigtigt medie? Ja - absolut! Et par hurtige søgninger viser, at der er hundredvis af kirkelige websites.

På opfordring har vi kastet os over Aalborg Stift og Roskilde Stifts websites. Når vi laver opgaver, der skal passe til deltagerne i Styrkeprøvens panel, skal det altid være informationssøgning der er relevant for en bred del af befolkningen. I anledning af højtiden måtte Styrkeprøve nr. 76 altså søge basale informationer om kirken og Stiftet.

Roskilde Stift går foran

På 13-skalaen får Aalborg Stift et 6-tal og Roskilde Stift et 9-tal. Roskilde er mere udadvendt, og har en søgefunktion, men også det website kan blive bedre.

Om Aalborg Stifts website www.aalborg.stift.dk siger brugerne: »Denne side virker meget som en intern kirkelig side for de, der for eksempel er valgt i menighedsråd og lignende« og »der mangler en Søgefunktion, jeg kan i hvert fald ikke finde den« og endnu en »jeg mangler en søgefunktion rigtig meget! - Ellers skal alle undermenuerne være synlige hele tiden!«.

Om Roskilde Stifts website www.roskilde.folkekirken.dk siger brugerne: »Dette er en side til brug for medlemmerne af folkekirken. God, men kan stadig forbedres«, »det er rigtig godt med de generelle forklaringer på sitet. God og overskuelig hjemmeside« og »godt, at der er en søgefunktion - det hjælper meget, når man leder efter noget bestemt - hvilket man som oftest gør«.

Styrkeprøven udstiller den helt centrale forskel på de to kirkelige websites. Aalborgs er mere indadvendt, som en opslagstavle i en forening; man skal helst kende de interne udtryk og procedurer for at forstå indholdet. Roskildes er efter min mening mere på rette vej: Indholdet er balanceret med forklaringer, så man med et minimum af viden om kirken hurtigt kan forstå indholdet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen