Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Når badevægten er gået amok

Virksomheder der sælger slankerådgivning og -kure, rygeafvænning, løbesko og fitness-programmer lever i disse dage højt på vores nytårsforsæt. Årets første Styrkeprøve må naturligvis sætte Weight Watchers og De Danske Vægtkonsulenter stævne.

Livremmen strammer, parketgulvet knirker mere end normalt og undertøjet er på mærkværdig vis krøbet et nummer eller to i vask. Badevægten afslører med ubehagelig præcision bagsiden af den danske julehygge. For mange starter syndsforladelsen hos professionelle slankekonsulenter. Weight Watchers og De Danske Vægtkonsulenter er et par gode bud, og brugerne forventer at disse to virksomheders websites kan informere uddybende.

Målsætningerne for de to websites er klare. Trine Quaade fra Weight Watchers: »På nuværende tidspunkt er det mest en informationsside hvor man kan læse om os, men vi har ambitioner om hele tiden at udvikle vores hjemmeside, så man som medlem i højere grad, kan bruge vores hjemmeside, hvis man i løbet af ugen har behov for gode råd, madopskrifter osv«.Benny Jørgensen fra De Danske Vægtkonsulenter: »Det væsentlige formål er at yde den bedste service til nye og eksisterende medlemmer. Vores service er primært af orienterende og informerende art. Det skal være nemt at orientere sig med hensyn til afdelingernes placering og tidspunkterne for undervisning«. Han mener at konkurrentens website måske er bedre hvis man er under tidspres, men: »vi ikke i tvivl om at informationerne og læsestoffet på vores hjemmeside er langt mere tilfredsstillende for den søgende og kvalitetsbevidste forbruger. Vi har over 10.000 besøgende hver dag«. Vi lod 100 brugere løse de seks opgaver på begge websites, og ender med at kåre Weight Watchers som vinderen af første Styrkeprøve 2004.Weightwatchers.dk er lidt lettere

Med undtagelse af en enkelt opgave klarede Weight Watchers sig flot igennem Styrkeprøven. Respondenterne mener at det er »nemt, let og overskueligt«. Websitet får sejren med en flot karakter, der ligger over »godt«.

Det er et troværdigt website der »udstråler sundhed og et frisk pust«, men »Desværre fortæller det mig ikke hvilket vægttab jeg kan opnå«. Trine Quaade fra Weight Watchers: »Det må være et minimumskrav at de oplysninger er nemme at finde. Jeg vil omgående gå i gang med at se på hvordan vi bedre kan fortælle om vores vægttabsresultater og hvad vores gennemsnitlige vægttab er om ugen, for det er bestemt noget vi er stolte af«.

De Danske Vægtkonsulenter taber blandt andet fordi de gør prisinformation svært tilgængeligt. Det er respondenterne naturligvis skuffede over: »Det er et stort minus, at man ikke kan se hvad det koster at følge en kur hos DDV«. Benny Jørgensen: »Det er vi kede af. Det står tydeligt flere steder på siden. Vi har ikke forsøgt at skjule det. Hvorfor skulle vi det? Vores priser er jo fordelagtige«.

Det er jo banaliteter som brugerne snubler over på disse websites. Lad 2004 blive året hvor danske virksomheder indser at deres web-investeringer kun betaler sig tilbage, hvis man lytter til brugerne i målgruppen og indretter websites efter deres forudsætninger og behov.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen