Berlingske Business
09:35Dansk softwareselskab sigter efter stigende omsætningsvækst i 2018

Musikchef uden en tone i livet

Danmarks Radios hemmelige våben mod kommercielle Sky og 100FM har de hentet i Aalborg. Her var han musikchef for de stærke lokalradioer ANR og Viborg, som han nu skal vinde lyttere fra.

Et dusin guld- og platinplader hænger på væggen som jagttrofæer. Foræret til DR af musikere som Tim og Thomas - henholdsvis Christensen og Helmig - fordi P3 har spillet kunstnerne så ofte, at det har sat fut i pladesalget.

Danmarks Radios P3 bryster sig af at have fået et utal af danske kunstnere til at slå igennem, hvilket den nyudnævnte musikchef Lars Trillingsgaard pointerer adskillige gange:

»Vi har en særlig forpligtigelse over for ny dansk musik,« siger han i forskellige varianter.

Han er i diskret lyseblå opknappet skjorte. Som en filialdirektør i banken, der har smidt habitjakken og slipset derhjemme.

Danmarks Radio har været i fjendeland for at rekruttere deres våben mod lokalradioer og de nye kommercielle radioer Sky Radio og Talpas 100FM.

De fandt ham i Nordjylland, hvor han var musikchef hos to af P3s hårdeste jyske radiokonkurrenter: ANR i Aalborg og Radio Viborg.

Det selv om 33-årige Lars Trillingsgaard egentlig er fra Lyngby.

Forgænger i P3 Eik Frederiksen og to tidligere Strax-værter Andrea Rudolph og Lars Hjortshøj blev før jul lokket til at skifte frekvens af høje gager af Sky Radio og Talpas 100FM.

»De nye kanaler har desværre forvandlet sendefladen til et sandt Celine Dion-helvede fra morgen til aften,« siger Lars Trillingsgaard.

På trods af efternavnet er han ikke i familie med underholdningsmastodonten, Ernst Trillingsgaard, direktør for Aalborg Kongres & Kultur Center og indbegrebet af kultur i Nordjylland.

»Vi fejrer i alle fald ikke jul sammen. Men en mand i Nordjylland sagde, at Ernst havde udnyttet sin magt til at placere sin håbløse søn på radioen,« siger Lars Trillingsgaard ironisk.

Han havnede i Nordjylland, da han begyndte at læse humanistisk information på Aalborg Universitet:

»Jeg klarede tre semestre. Men de 14 dage vi brugte på at lave marxistiske analyser af et Anders And blad knækkede mig.«

I stedet brugte han tiden på lokalradioen ANR - Aalborg Nær Radio:

»Det gode ved lokalradioer er, at du får lov til en masse, som du ikke er kvalificeret til, da man er så få ansatte. Jeg har prøvet alt fra reklamer til at læse nyheder.«

Han var med til at banke Danmarks Radio tilbage i Jylland, som ansat på en, siden to af de fire stærke jyske lokalradioer: ANR, Viborg, ABC i Randers og Victor i Esbjerg.

I dag er det igen vendt på hovedet. Nu styrter lyttertalene på lokalradioer, men antallet af lyttere falder også svagt på P3. De har dog stadig hver femte radiolytter. P4, der er for de modne lyttere, er den største radiokanal i Danmark med 39,4 pct. af alle lyttere.

Hver anden sang på P4 er dansk mod hver tredie på P3 - og licenskanalen har taget hitskampen op mod de kommercielle kanaler.

»Vi må ikke blive frelste. Der er intet vejen med Robbie Williams. Det er musik, som får fleste til at lytte radio. Jeg vil have det skidt, hvis vi fik bank af en jukebox fra Holland, hvad Sky Radio er,« siger Lars Trillingsgaard.

P3 spørger dog selv 500 mennesker fra målgruppen mellem 20-40 år, hvad det er for numre, som de gerne vil høre.

»P3 har lært af kommercielle radioer, at musik skal gentages, før folk kan lide den. Man genkender først en sang efter ti gange. Og efter 15 afspilninger er lytterne pjattede med den.«

Derfor bliver Ugens Uundgåelige spillet 45 gange på en uge.

Resten af musikken bliver lagt på playlister og på en stor musikcomputer med 1.300 numre, der efter en formel udregner, hvornår de skal spilles. Det er længe siden, at det var værterne der bestemte i programmerne i dagtimerne mellem kl. 6 til 18.

Lars Trillingsgaard udvælger musikken og formlen sammen med et playlisteudvalg med seks værter og P3-ansatte. De mødes på hans kontor hver torsdag kl. 11 og lytter plader med aktuel musik. Pladeselskaberne kigger på skift forbi i et kvarter og præsenterer deres kunstnere.

Det har rejst en kritik mod P3 for at være en indspist loge fra visse dele af musikbranchen:

»Vi vælger sådan set bare de numre, som vi synes er gode. Den største forskel på os og lokalradioer er, at vi tager chancer og giver nye kunstnere airplay, hvor lokalradioer kun spiller hits.«

Selv om han beskæftiger sig med musik, har han aldrig spillet på et instrument:

»Jeg har ikke en tone i livet. Hvis man satte en pistol for panden af mig, kunne jeg måske presses til at klimpre et nummer af The Beatles.«

Tilgengæld kan ikke rejse uden at høre de lokale radioer:

»Det er sygeligt, at man ikke kan ankomme til Madrid uden at man må høre alle radiostationer. Ville en blikkenslager på ferie eksempelvis begynde at tjekke det lokale VVS-arbejde?«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen