Berlingske Business

Murdoch junior imponerer ikke Londons City

Robert Murdochs yngste søn skal se sig om efter et par bedre sko, hvis han skal følge i sin fars fodspor. I denne uge skulle han imponere investorerne med sine visioner for TV-selskabet BskyB, men i stedet faldt aktien med et brag

LONDON: Da James Murdoch sidste år blev chef for BskyB skete det ikke uden kontroverser og interne stridigheder i Storbritanniens største betalings-TV-selskab. Men chef blev han, da farmand Rupert Murdoch lagde News Corporations 35 procent store aktieandel bag beslutningen.

I denne uge skulle James Murdoch forsøge at overbevise City i London om, at der var mere end en fars dreng i direktørstolen. Forsøget gik mildest talt ikke godt.

Da James Murdochs to timer lange præsentation var til ende, var aktien styrtdykket med 20 procent, svarende til et tab i værdi på mere end 20 milliarder kroner, og den nye chefs visioner landede på gulvet i et flop af en maveplasker.

Tager man et nærmere kig på BskyBs bundlinje, er det ikke helt retfærdigt. Selskabet tjener penge, og det går godt for BskyB på det meget konkurrenceprægede britiske marked. I det seneste år er både omsætningen strøget i vejret og indtjeningen firedoblet, men James Murdoch har alligevel formået at skræmme aktionærerne væk.

Det er først og fremmest sket, efter han har meddelt, at BskyB har planer om at sætte sit reklamebudget op med 50 procent og sænke priserne for at få installeret en satellit. BskyB skal i James Murdochs vision koncentrere sig mere om at forføre nye kunder og ikke bare bevidstløst sælge abonnementer.

Planlagt kursfald?
Det er den slags præsentationer og bløde værdier, der gør aktionærerne i City nervøse. I øjeblikket har omkring 55 procent af alle britiske husstande adgang til kabel- eller digitalt TV, men markedet er ved at være mættet, og investorerne har måttet sluge skuffelsen over, at BskyB kun stiler mod at have 10 millioner abonnenter ved slutningen af næste år i modsætning til de forventede 12 millioner.

James Murdochs besked til investorerne var først og fremmest, at der kommer en række voldsomme investeringer i løbet af de kommende år for at sikre indtjeningen på længere sigt. Problemet er, at mange analytikere i City kun køber det argument, hvis de har gennemgående tillid til ledelsen, og her ligger en af de største forhindringer for James Murdoch, der i sin tidlige ungdom måtte erkende, at forretningstalentet ikke holdt til at drive et mobiltelefonselskab.

Men mistroen handler ikke kun om sønnikes talenter. I City er der en udbredt mistanke om, at faldet i aktiepriserne er helt planlagt, og at det er den gamle ræv Rupert Murdoch, der trækker i trådene for at få mulighed for at købe aktier i BskyB tilbage for en slik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen