Berlingske Business

Muligheder skal ikke oversælges

Meget mangler endnu at falde på plads, før radiochippene rigtigt vil fange an. Det vil ikke nødvendigvis koste hoveder, mener Accenture.

»Vi er meget forsigtige med ikke at oversælge teknologien.«

For selv om Stephen Proud som associeret partner i konsulentvirksomheden Accentures forsyningsenhed sagtens kan se perspektiver og muligheder i de små radiochips, mangler en række ting at falde på plads. Først til september fastlægges f.eks. standarderne for, hvilke radiofrekvenser de fremover skal sende på, og før da vil der næppe ske store investeringer i firmaernes infrastruktur her i Europa.

»Især forsyningskæden - hele distributionen - vil mærke effekten. Varemodtagelse er ofte flaskehalsen. Det tager tid at løfte varen, finde stregkoden, scanne og måske scanne igen, fordi stregkoden ikke blev rigtigt aflæst. Ved at bruge radiochips strømlines processen, da modtagelse og tælling sker mere eller mindre parallelt. Det vil frigøre folk - men ikke nødvendigvis føre til færre ansatte. For efter at have brugt mange penge på at indføre systemet, skal der hyres folk til resten af logistikken,« siger Stephen Proud til Berlingske Tidende.

Tid til kundeservice
Han mener, at der dermed kan gives bedre kundeservice. Men samtidig vil større og nøjagtigere viden om varelageret i mange tilfælde spare kostbare udbygninger af lagerhaller. Endelig vil datofølsomme varer - f.eks. mad - ved en hurtigere distribution få længere levetid i forretningen, så butikken skal kassere mindre og slipper for at sætte prisen ned, når udløbsdatoen truer.

»Derved får forbrugeren friskere varer, og hvis registreringen af varerne samtidig kun sker på kasser og æsker og ikke på selve varen, er vi ude over problemerne med privatlivets fred, fordi radiochippen pilles af ved kassen,« siger Stephen Proud.

Han tror, at Europa kommer lidt senere i gang end USA, bl.a. på grund af geografien. Og han er spændt på, om detailhandelen også her vil tvinge leverandørerne til at levere varer med radiochips i, eller om man vil betale sig fra at få det gjort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen