Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Monopol- transformeren

Poul Lind blev headhuntet til stillingen som direktør for NESA på grund af rige erfaringer i at transformere en tung monopol-virksomhed til en smidig og markedsdygtig nøglespiller.

Profil

Der er noget passende i, at NESAs direktør Poul Lind befinder sig i Schweiz på toppen af et bjerg i færd med at hjælpe sit tre-årige barn med at lære at stå på ski, mens rygterne sprutter om en fusion mellem NESA og det statsejede naturgasselskab, DONG.

Det er nemlig i det land, Poul Lind har fået de erfaringer og den kompetence, som har placeret ham i direktørstolen hos landets største el-selskab og gjort ham til den absolutte førerskikkelse i den transformation, firmaet i øjeblikket er ved at gennemgå. En udvikling, der på få år skal gøre en relativt beskyttet virksomhed til en kampdygtig og smidig virksomhed, når el-markedet i 2003 sættes fri.

»Da jeg sagde ja til stillingen hos NESA, var det et ja til en omstillingsproces fra monopolvirksomhed til en moderne virksomhed i fuld konkurrence. Det var hele virksomhedens indre logik, som skulle ændres, kulturen og forretningssystemet,« forklarer Poul Lind, der blev headhuntet til jobbet ikke mindst på grund af tre års erfaringer som del af koncernledelsen i virksomheden Landis & Gyr i Schweiz.

»Jeg har prøvet det før i Schweiz, hvor jeg skulle ændre en monopolvirksomhed til at være markedsorienteret. Det var utrolig hårdt, men også meget værdifuldt. Hvis det kunne lade sig gøre i Schweiz, som er meget konservativt, kan det også lade sig gøre i NESA,« siger han.

Den 50-årige direktør har faktisk altid været i den elektroniske branche, siden han i 1976 blev svagstrømsingeniør. I store træk har karrieren været delt nogenlunde ligeligt mellem forskellige virkomheder indenfor GN Store Nord og Landis & Gyr, før han i 1999 skiftede til NESA.

»Jeg trives bedst i en sektor, som jeg har kendskab til. Verden er så omskiftelig, at du skal bruge din viden og intuition. Det går for hurtigt til, at man kan følge med, hvis man ikke har brancheindsigt,« som han selv forklarer.

Skønt rygterne om en DONG-overtagelse stadig kun befinder sig på interesseplanet, lægger den administrerende direktør ikke skjul på, at det passer fint ind i hans langsigtede planer. »Der er en stor synergi mellem el og gas på den kundevendte side. Man kunne opstå som en stærk partner, med tæt på en mio. kunder, og det er det tal, som hele tiden har været koncernstrategiens basis for at drive en rentabel forretning,« siger Poul Lind.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen