Berlingske Business

Møntkort lukker

De svenske banker har besluttet at lukke deres fælles kontant-kort eller Cashkort, som svarer til det danske Danmønt.

Omsætningen på det svenske Cashkortet har været alt for lav til betale for driften af kortet, mener bankerne, så til næste nytår er det slut for svenskerne med at hive småpenge op ad lommen i form af et plastikkort med en lille chip.

Cashkortet fungerer på samme måde som Danmønt: Det er et ihændehæverkort, som alle kan bruge uanset alder og uden pinkode, fordi der ikke er kredit involveret. Man overfører penge på forhånd og tæller så ned, til der ikke står flere kontanter på kortet.

For at bruge kortet skal det i en særlig kortlæser, og begrænsningen i udbredelse af kontantkortene ligger både her og i overtalelsen af forbrugeren til at fastfryse beløb på et kort, som de ikke ved, om de vil bruge.

De svenske brugere har til udgangen af 2004 til at få brugt de beløb, de har indsat på deres Cashkort. Derefter vil pengene blive sat tilbage på de konti, de kom fra, og kortene vil blive sat ud af funktion.

Heller ikke i Danmark har Danmønt været den succes, bankerne havde håbet på. Antallet af transaktioner på kortet er støt faldende: I 2001 var der 7.772.336, i 2003 var tallet nede på 7.083.567, et fald på 8,9 procent.

"Der har i de sidste år ikke været den fremgang, man kunne håbe på," siger Nils Hilbard, direktør og ansvarlig for betalingskort hos PBS, der bestyrer Danmønt.

"Lige nu vurderer vi strategien. Til foråret træffer vi en beslutning om Danmøntens fremtid. Lukning er ikke udgangspunktet, men derimod at finde en forretningsmodel, der kan bære," siger Nils Hilbrand.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen