Berlingske Business
13:12Jutlander Bank venter markant lavere resultat i 2018

Modekonge vinder over storbank

Den franske luksusmagnat Bernard Arnault fik i går dømt den amerikanske storbank Morgan Stanley til at betale en erstatning på 220 mio. kr. efter fejlagtig information angående LVMH-aktien under fejden om Gucci.

PARIS: Også i Europa kan det koste dyrt, hvis investeringsbanker offentliggør ukorrekte oplysninger om børsnoterede selskaber.

Det fik en af verdens største investeringsbanker, amerikanske Morgan Stanley, i går at føle ved retten i Paris.

Retten dømte Morgan Stanley til at betale en erstatning på godt 220 mio. kroner til verdens førende gruppe inden for handel med luksusvarer, LVMH-koncernen, der er skabt og kontrolleres af franskmanden Bernard Arnault.

Arnault havde anlagt sagen mod Morgan Stanley, fordi han mener, at banken i sin informationsvirksomhed gjorde LVMH uret, da gruppen for et par år siden kæmpede en bitter kamp om kontrollen over det italienske modehus Gucci. Gucci og LVMHs rival, den franske PPR-gruppe, var kunder hos Morgan Stanley.

Ifølge Arnault havde Morgan Stanleys førende analytiker inden for luksusindustrien, Claire Kent, »systematisk« vurderet LVMH negativt, mens hun til gengæld overvurderede Gucci og PPR.

Og denne påstand fik han således i går rettens medhold i.

Mulig erstatning
Retten erklærede Morgan Stanley skyldig i »alvorlige fejl« og i at have påført LVMH »betydelig ulempe« i kraft af den information, som bankens investeringsrådgiver offentliggjorde i perioden 1999-2002.

Udover den store erstatning har retten udpeget en ekspert, som skal afgøre, om LVMH har krav på yderligere kompensation. Morgan Stanley meddelte omgående, at man appellerer afgørelsen.

»Vi har fået bevist, at Morgan Stanleys rådgivere ikke var uafhængige, men at de tjente investeringsbankens interesser. Hvis de finansielle analytikere ikke giver deres rådgivning i fuld uafhængighed, men for at tjene bankens kunder, kan man ikke længere regne med noget,« sagde LVMHs advokat Pierre Godé efter afgørelsen, der menes at kunne føre til en række lignende sager i Frankrig.

Morgan Stanleys advokater kaldte på deres side afgørelsen for »science fiction«, og de forudser, at det i fremtiden vil blive svært at finde kritiske finansielle analyser.

»Dommen udgør en anseelig risiko, fordi den begrænser ytringsfriheden for analytikerne, der tjener hele det finansielle samfund,« sagde advokat Bruno Quentin.

Gårsdagens dom i Paris vurderes - hvis den står fast - at føre til yderligere pres på bankerne for at udskille deres analyseenheder i helt selvstændige afdelinger. De såkaldte »kinesiske mure«, som man har opført under indtryk af det seneste års kritik, vurderes ikke længere at være nok til at overbevise om analytikernes uafhængighed af bankforretningerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen