Berlingske Business

Mobilsalget stiger med 80 mio. nye telefoner

Med en fremgang på hele 80 mio. boomede verdensmarkedet for mobiltelefoner sidste år. Nokia går svagt tilbage, mens Samsung oplever fremgang. Og amerikanske Motorla indkasserer en kæmpe øretæve.

Der blev solgt mobiltelefoner som aldrig før verden over sidste år. En kombination af helt nye telefoner med kamera og farveskærm og nye, voldsomme stigninger i især Asien har givet et kæmpesalg af mobiltelefoner på 520 mio. enheder.

Det er en stigning på hele 80 mio. telefoner i forhold til året før, og det skyldes ifølge analysefirmaet Gartner et teknologispring til avancerede mobiltelefoner med farveskærm og kamera, der fører til stor udskiftning af telefoner, som presser salget i vejret. Men i høj grad også fordi nye markeder i Kina og resten af Asien udvikler sig hurtigere end ventet.

Men mens finske Nokia taber lidt på deres globale markedsandel, så vælter amerikanske Motorola ned med et tab på næsten 2,5 procent. Det skyldes især leveringsvanskeligheder i USA, hvor Nokia og LG i stedet er gået frem.

»Motorolas markedsandel er især faldet i fjerde kvartal sidste år, men vi venter, at selskabet kommer tilbage i år,« siger analytiker Benn Wood fra Gartner i London. Men han tilføjer, at Motorola er under pres på deres hjemmemarked USA generelt.

»Motorola betaler en voldsom pris for ikke at kunne levere varen til tiden,« siger han.

Tallene viser også, at Siemens går frem og er verdens fjerdestørste. Men Sony Ericsson viser til gengæld et tilbageskridt i forhold til året før. Det står i skærende kontrast til selskabets markedsandele i Skandinavien, der ligger på en andenplads. Gartner mener, at Siemens vinder frem på salg af især billige telefoner i stort tal. Siemens har fremhævet på den netop afholdte verdensmesse for mobilbranchen, 3GSM, i Cannes, at prispresset på mobiltelefoner vil fortsætte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen