Berlingske Business
14:47Blandede signaler op til amerikansk børsåbning

Mobil- forhandlere fanget i garantifælde

Mens danskerne har to års reklamationsret på en ny mobiltelefon, så giver SonyEricsson og Nokia kun et års garanti. Regningen for fejl ender derfor ofte hos mobilforhandleren.

Mobiltelefonen blev igen en julesællert, men for de danske forhandlere af mobiltelefoner kan storsalget være en bombe under deres indtjening.

For mens skærpede danske forbrugerbeskyttelsesregler giver to års reklamationsret på blandt andet mobiltelefoner, så vil Nokia og SonyEricsson kun give et års garanti på deres mobiltelefoner. Det betyder, at opstår der en fejl på en af disse mobiltelefoner efter det første år, så står forhandleren ofte med udgiften.

»Vi står med hele risikoen i det andet år. Det er en stor belastning for os som forhandlere - både tidsmæssigt og økonomisk,« siger Kurt Ovi, indehaver af mobilkæden af samme navn.

Foreløbige beregninger fra Kurt Ovi-butikkerne viser, at fejl på mobiltelefoner, der sker efter Nokia og SonyEricssons garantiperiode er udløbet, påfører Kurt Ovi-kæden udgifter på gennemsnitteligt 484 kr. per telefon.

Kæden får cirka 40 telefoner retur på denne måde hver måned, så det koster virksomheden 20.000 kr. om måneden. Kurt Ovi forventer, at hele 29 procent af alle solgte telefoner vil komme retur med en eller anden form for fejl i løbet af de første 24 måneder.

Kurt Ovi har videre beregnet, at reparationstiden hos Nokia og SonyEricsson typisk ligger på 16-19 dage. I den tid giver kæden ofte lånetelefoner til egne kunder, hvilket sker på egen regning.

Siemens og Alcatel er de eneste, der giver 24 måneders reklamationsret over for kæderne. Det giver fordele i Kurt Ovi-butikkerne.

»Siemens har valgt at stå bag os forhandlere, så vi har mere lyst til at sælge deres telefoner til kunderne. Vi er mere trygge ved at sælge deres telefoner,« siger Kurt Ovi.

En anden mobilforhandler, Rolf Ovesen, der har 75 butikker landet over, gør også en ekstra indsats for at sælge Siemens og Alcatels produkter af hensyn til problemet med garantiperioden.

»Uanset hvad der sker, så kommer vi og forbrugeren i klemme, hvis der opstår fejl på en mobiltelefon i det andet år efter salget,« siger Rolf Ovesen.

Telekommunikationsindustrien er en brancheorganisation, der samler producenterne af mobiltelefoner. Her ser direktør Ib Tolstrup gerne, at markedskræfterne udjævner problemet.

»Jeg kan da godt forstå, at kæderne er bekymrede, men vi har stramme regler her i landet, som rammer sammen med internationale selskabers regler,« siger Ib Tolstrup.

Han mener, at forhandlerne bør indregne det i prisen på et produkt, hvis der forventes ekstra store udgifter ved at sælge det.

»Jeg kan ikke se, at det kan løses på andre måder,« siger han.

Hos Sony Ericsson siger nordisk kundechef Maria Fedur, at SonyEricsson netop har oprustet sin kundeservice i Norden, hvor disse skrappe regler gælder.

»Vi ved godt, at forhandlerne har en del mere arbejde efter de første 12 måneder, hvis de har en kunde med en defekt telefon, så jeg vil meget gerne i dialog med kæderne, så vi kan forbedre vores service over for dem,« siger hun.

Nokia, der er markedsleder på det danske marked, var det ikke muligt at få en kommentar fra.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen