Berlingske Business

Minister satser på ny deltidslov i næste uge

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) satser på at indgå en aftale med Dansk Folkeparti om en ny deltidslov i næste uge.

Hovedpunktet i den nye deltidslov bliver, at lønmodtagere og arbejdsgivere frit kan aftale at arbejde på deltid - uanset hvad overenskomsten siger. Og den kortslutning af overenskomstsystemet har vakt vrede i fagbevægelsen.

Dansk Folkeparti har betinget sig, at beskæftigelsesministeren går med til tre krav, hvis partiet skal stemme for. Claus Hjort Frederiksen oplyser, at parterne endnu ikke har indgået en aftale, og han kunne i dag ikke sige, om Dansk Folkepartis krav ser fornuftige ud.

- Jeg håber, at det er positivt. Nu skal vi forhandle om det, og så må vi se, hvad resultatet bliver, siger Claus Hjort Frederiksen.

Dansk Folkeparti afviser, at en ansat selv skal stå med hele bevisbyrden, hvis lønmodtageren bliver fyret, fordi han eller hun ikke ønsker at gå på deltid. Partiet vil heller ikke acceptere, at en arbejdsgiver ensidigt kan ændre en stor del af virksomhedens stillinger fra fuldtid til deltid. Desuden vil partiet sikre, at deltidsloven ikke misbruges til at hjælpe et firma, der for eksempel mister ordrer.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen