Berlingske Business

Mindre kommuner bedst til at aktivere kontanthjælpsmodtagere

Der er meget stor forskel på den indsats, som kommunerne gør over for langvarigt ledige på kontanthjælp. En gennemgang af indsatsen i landets kommuner, som Arbejdsmarkedsstyrelsen har foretaget, viser, at det er de mindre kommuner med færrest kontanthjælpsmodtagere, der klarer sig bedst. Det er samtidig de kommuner, hvor der fra politisk hold er meget fokus på beskæftigelsesindsatsen.

29 kommuner ligger i top med at aktivere op mod 90 procent af kontanthjælpsmodtagerne, og blandt dem er Sydthy, Vejen og Skagen.

Blandt dem i bunden er København og Frederiksberg, der kun aktiverer op mod 50 procent, og den store forskel på indsatsen for at få kontanthjælpsmodtagere ud af passiv forsørgelse og i job overrasker beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V).

- Der er meget lidt gennemsigtighed i, hvor meget kommunerne gør for at hjælpe langvarige kontanthjælpsmodtagere tilbage til arbejdsmarkedet. Derfor er det interessant at få syn for sagen, siger Claus Hjort Frederiksen. Ministeren vil have de positive eksempler frem i lyset til inspiration for de kommuner, der halter bagefter.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen