Berlingske Business
17:42

Millionindsats for mobilbranchen

IT-Brancheforeningen står bag en verdensomspændende indsats for skandinaviske virksomheder, der producerer indhold til mobiltelefoni.

Det nordiske forspring for mobiltelefoni skal udnyttes maksimalt. Det mener man i IT-Brancheforeningen og derfor søsætter foreningen, sammen med søsterorganisationer i resten af Skandinavien, en storstilet kampagne for op imod 80 nordiske virksomheder.

IT-Brancheforeningen er netop nu ved at rejse de 16 millioner kroner, som indsatsen ventes at koste og som skal løbe over to år.

Målet med indsatsen, der hedder Wireless Scandinavia, er at promovere skandinaviske virksomheder, der producerer indhold til mobiltelefoni, for at de lettere får skabt adgang til store, lukrative markeder verden rundt.

Wireless Scandinavia er skabt af den danske IT-Brancheforening sammen med tilsvarende organisationer i resten af Skandinavien, og under hele forløbet har IT-Brancheforeningen søgt råd hos blandt andre teleanalytiker John Strand, der har et godt kendskab til mobilmarkedet. Han kalder projektet »en hamrende god idé«.

Lille Danmark

»Danmark er i udlandet forsvindende lille, og derfor er det en kæmpe opgave for et meget lille dansk mobilfirma at gøre sig gældende i udlandet. Men med Wireless Scandinavia får virksomheden lige pludselig en unik mulighed for, at komme i kontakt med kunder og mulige samarbejdspartnere verden over,« siger John Strand.

Henrik Egede er kommunikationschef hos IT-Brancheforeningen og har været ankermand på den danske del af projektet. Han forventer, at ansøgningerne af de mange millioner hos blandt andre Nordisk Industrifond nok skal falde på plads. Derefter skal den ny organisation i marken for at slås for de små danske virksomheder.

»Nordisk Industrifond har selv opfordret os til at søge pengene, for at vi kan være med til at markedsføre Norden. Vi regner med, at 80 virksomheder vil deltage i det her,« siger Henrik Egede.

Forspring udnyttes

Wireless Scandinavia skal markedsføre små virksomheder, der i dag forsøger at skabe underholdning eller andre tilbud til folk med mobiltelefoner. I dag er det typisk underholdning som ringetoner og konkurrencer, som folk kan deltage i ved at sende små beskeder med de rigtige svar over mobilen. Det lyder ikke - og er ikke - meget i dag, men det kan det blive. For teleselskaber verden over står lige for at starte en kæmpe investering i at opsætte netværk til næste generation af mobilnettet, UMTS, som staten fik fire milliarder kroner for ved en auktion sidste år. Og får danske virksomheder fat nu, kan det blive endog meget stort, når UMTS-nettene er oppe at stå, mener Egede.

I praksis køber en virksomhed sig adgang til Wireless Scandinavia for omkring 50.000 kroner. Derefter går organisationen i kødet på europæiske teleselskaber som Deutche Telekom og Vodafone eller mobilfabrikanter som Nokia og Siemens for at sælge de små virksomheders løsninger.

Ideen til indsatsen blev skabt i maj 2000, og målet for de skandinaviske IT-brancheforeninger er, at det nordiske forspring på mobilområdet, hvor udbredelsen af mobiltelefoner i dag er nær en verdensrekord, skal udnyttes fuldt ud.

»Nordiske lande er for små til at stå at alene og at markedsføre Danmark verden rundt vil koste lige så meget som at markedsføre hele Norden under et. Og vinder et firma først interesse med en mobil løsning, så kan den sælges verden over,« siger John Strand. Projektet ventes at komme i gang fra andet halvår i 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen