Berlingske Business

Milliard-indtjening i Grundfos

Milliard-indtjening i Grundfos - 1
Med sit første helårsregnskab, kan koncernchef for Grundfos Jens Jørgen Madsen, godt være tilfreds. <br>Foto: Bo Amstrup

Med sit første helårsregnskab, leverer Grundfos-chef Jens Jørgen Madsen det bedste resultat nogensinde for pumpegiganten med en indtjening på godt en mia. kr. Jagten på verdens førende er indledt.

Med en forbedring i indtjening på hele 48 procent runder pumpeproducenten Grundfos for første gang et resultat på over en milliard kroner.

Med afleveringen af sit første helårsregnskab, kan koncernchef Jens Jørgen Madsen konstatere, at det øgede fokus på bundlinjen så godt og vel er slået igennem med overskuddet på 1,078 mia. kr.

»Man skal være opmærksom på, at væksten på fire procent i danske kroner, dækker over en reel salgsvækst på ti procent. Samtidig har vi haft en behersket omkostningsvækst på lidt under halvdelen af salgsvæksten. Det betyder med andre ord, at vi er blevet mere effektive,« siger koncernchef Jens Jørgen Madsen.

Mens Bjerringbro-koncernen gennem en årrække har levet op til målsætningen om en vækst på gennemsnitligt ti procent af omsætningen, er det efterhånden mere end 15 år siden, at Grundfos har nået målet om en indtjening på ti procent af omsætningen.

For Jens Jørgen Madsen står indtjeningen som det ultimative udtryk for, hvordan en virksomhed kører, og det første vigtige pejlemærke er derfor en indtjening på de ti procent af omsætningen senest i 2005 - svarende til 1,2 mia. kr. Koncern-omsætningen skal i 2007 bankes op over 15 mia. kr.

Grundfos kan notere sig en omsætning på 11,15 mia. kroner sidste år, og for første gang nåede Bjerringbro-virksomheden et samlet salg på over 10 mio. pumper. I 2003 kunne Grundfos også præsentere det hidtil største beløb til produktudvikling med et samlet investeringsprogram på 854 mio. kroner.

Med det afleverede årsregnskab, har Grundfos taget et kvantespring i forhold til konkurrenterne på verdensmarkedet, og fortsætter udviklingen er der gode muligheder for at indhente amerikanske ITT som verdens ledende pumpeproducent.

»Jeg er kun herre over udviklingen i Grundfos, og det er dér mit fokus ligger. Men det er oplagt, at vi indtægts-mæssigt har taget et stort skridt ind på ITT, og en opfyldelse af vores to hovedmål vil automatisk styrke vores position på verdensmarkedet yderligere,« siger koncernchefen.

Pumpesalget er først og fremmest båret oppe af stærk vækst i Østeuropa og Fjernøsten med vækstrater i Rusland og Kina på henholdsvis 43 og 30 procent.

Af samme grund er Grundfos undervejs med nye fabrikker eller fabriksudvidelser i Rusland, Kina og Indien. Samtidig spores bedring på de vigtige markeder i Tyskland og Japan.

»Efter nogle år med en flad udvikling i Tyskland kan vi notere en fremgang på syv procent, og det er enormt vigtigt marked også for Grundfos,« siger Jens Jørgen Madsen.

Samtidig har Grundfos gennem året haft uhørt lave nettofinansieringsomkostninger på blot ni mio. kr. med en rentebærende gæld, der er halveret.

Grundfos sidder i dag på omkring 12 procent af verdensmarkedet og beskæftiger 11.700 arbejdere på verdensplan, heraf 4.700 i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen