Berlingske Business

Midt i en eksamenstid

I fremtiden skal flere afdelinger til eksamen i SAS-koncernen, og klarer de sig ikke mindst ligeså godt som konkurrenterne, risikerer de at dumpe og se deres virksomhed reduceret kraftigt eller i værste fald videresolgt. Passagererne er ved at vende tilbage, men der er næppe styr på udgifterne.

Baggrund

Meget kan man mene om Luftfartsfunktionærernes formand i SAS, Nicolas Fischer, men dybest set ramte han nok det, som de fleste ansatte i SAS i går tænkte, da de blev orienteret om den ny strukturplan, som koncernchef Jørgen Lindegaard fik sin bestyrelses accept af i går i Stockholm.

»Jeg kan ikke se, hvor besparelserne er, jeg accepterer, at meningen er en bedre styring af virksomheden, men hvis det hele går ud på at skrive mellemregninger ud, som det er så moderne nu om dage, så står det skralt til med spareprogrammet. Medmindre frasalg er målet.«

Noget sådant benægtede Jørgen Lindegaard allerede over for Nicolas Fischer i sidste uge, og han gentog det i går på pressemødet, men tilbage står i hvert fald den kendsgerning, at indsatsen i de enkelte funktioner skal måles på en helt anden måde end tidligere.

Andre gør det billigere

Tag for eksempel ground handling, servicetjenesten over for passagerer og bagage i lufthavnene. Den skilles nu ud med 7.300 ansatte, som skal kunne præstere arbejdet til samme pris som konkurrenterne. Det kan SAS ikke i øjeblikket. Og har dybest set aldrig kunnet.

Tilbage er kun to muligheder: Enten at købe sine tjenester hos konkurrenten og afskedige personale, eller sælge det helt, sådan som det skete med SAS Service Partner, der i dag er lukket.

En dårlig idé mener Nicolas Fischer, for pengene bliver da i det mindste i firmaet, selv om det skulle være lidt dyrere.

Det samme med de tekniske afdelinger med 3.800 ansatte. Også de skal til eksamen i pris og effektivitet. På forhånd ser de ud til at tabe. Resten kommer an på forhandling med personalegrupperne.

Det er lidt sværere at se, hvorfor World Sale med danskeren Søren Espersen som direktør skal skilles ud i en selvstændig enhed, når for eksempel marketing med endnu en danske, direktør Jens Willumsen ved roret organisatorisk forbliver i flyselskabet.

I flyselskabet findes også fortsat cheferne for piloter, operations og kabineansatte. Her er også direktør Anders Ehrling, en fætter til Maria Ehrling, som meget vel kan være en af favoritterne til et af de ledige job i Lindegaards tre nye kasser.

Der skal i hvert fald både en svensker og en nordmand ind, hvis Lindegaard vil undgå en national konfrontation, som en dansk-svensk-norsk koncern med internationalt sigte må undgå for enhver pris. Der var tilløb i svensk presse i går med bemærkninger om, at Jørgen Lindegaard ikke brød sig om Maria Ehrling, fordi hun var svensk og kvinde.

Svagt af hotelsektoren

Hvad angår flyene i luften og hotellerne på jorden, så er SAS ved at få passagererne tilbage igen. Ikke mindst vurderet i perioden fra januar til og med april. Den internationale flytrafik er her gået syv procent tilbage, mens SAS har en fremgang på 0,7 procent.

Selv businesstrafikken er ved at vende, men det svenske marked svigter fortsat. Og det er rent faktisk SAS' største marked.

Den interkontinentale trafik er i april gået 17,7 procent frem, bl.a. takket være de nye Airbusfly, og på ruterne over Nordatlanten er belægningen på 89 procent, hvilket er det absolut optimale for et ruteselskab. Helt forrygende ser det ud til at gå på ruten fra København til Bejing, der tit er udsolgt.

Hvad angår hotellerne har de generelt klaret sig dårligt med et underskud på 61 mio. kr. mod et plus på 33 mio. kr. i første kvartal i fjor. Et resultat som også forekommer at ligge under det øvrige hotelmarked i Europa.

Sammenfattende for begivenhederne i SAS i går kan man fastslå, som en kendt fagforeningsleder i koncernen gjorde det over for Berlingske Erhverv: »Passagererne er ved at vende tilbage, men der er næppe styr på udgifterne.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen