Berlingske Business

Microsoft vokser igen

Verdens største softwareselskab, amerikanske Microsoft, vokser igen for fuld kraft. Salget steg i sidste kvartal med 19 pct. fra 8,5 mia. dollar til 10,2 mia.

Stigningen skyldes ikke mindst, at der midt i kvartalet er kommet en ny udgave af den populære Office-pakke.

Selve kvartalsregnskabet var til gengæld ringere end normalt, idet overskuddet faldt med 17 pct. Forklaringen er, at Microsoft er ved at omlægge det optionsprogram, der i de store vækstår gjorde hundrede af medarbejdere til millionærer.

Med de senere års lavere stigningstakter for IT-branchen er ordningen nu lagt radikalt om, og det viser sig på bundlinien i regnskabet. Overskuddet blev derfor "kun" 1,5 mia. dollar i kvartalet.

Microsoft-kursen faldt en smule på børsens eftermarked. Det skyldes, at ordretilgangen for følgende kvartaler er lidt mindre end normalt. Aktiekursen ligger alligevel nu omkring ti pct. over niveauet for et år siden, og Microsoft er dermed også ved at være et af de selskaber, der har rystet IT-krisen af sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen