Berlingske Business

Microsoft-chef misser EU-aftale

Topchef Steve Ballmer fløj til Bruxelles for at slå en handel af med EUs konkurrencekommissær. Fire timer senere skiltes de uden resultat. Microsoft står til kæmpebøde.

Trods sit overraskende besøg i Bruxelles tirsdag lykkedes det ikke Microsofts topchef, Steve Ballmer, at slå en handel af med EU i den strid, som på mandag ventes at føre til et solidt nederlag for den amerikanske IT-gigant.

I fire timer forsøgte Steve Ballmer at overbevise EUs konkurrencekommissær, Mario Monti, om, at det var bedre at nå en fælles aftale. EU-landenes konkurrencemyndigheder gav mandag enstemmig opbakning til EU-Kommissionens afgørelse af den fem år lange strid, hvor Microsoft anklages for at have brugt sit monopol til at holde konkurrenterne ude.

Microsofts multimedieprogram Media Player er så tæt vævet ind i styresystemet Windows, at det reelt udelukker andre multimedieprogrammer fra at kunne fungere lige så perfekt.

EU-Kommissionen ventes at kræve, at de to ting skilles ad, at Microsoft betaler en bøde, og at Microsoft stiller teknisk dokumentation til rådighed for konkurrenterne, så deres programmer kan udnytte Windows' dybere hemmeligheder. Samtidig skal Microsoft have holdt konkurrenter ude fra markedet for mindre servere.

Kommissionens afgørelse ventes på mandag, og derfor var det i tolvte time, at Steve Ballmer kom på visit.

Retssag om overpris
Microsoft fortalte i går i en retssal i den amerikanske delstat Minnesota, at det aldrig har krævet for megen betaling af kunderne for sine programmer. Her står IT-giganten anklaget for at have presset priserne opad ved at udnytte sit monopol.

Det vil koste Microsoft en bod på næsten 2,5 milliarder kroner, hvis virksomheden bliver dømt af en jury.

Sagen er anlagt på vegne af en million hjem og virksomheder i Minnesota, og alene fremlæggelsen forventes at strække sig over syv uger, hvorefter Microsoft får ordet. Sagsøgerne hævder, at Microsoft har taget overpriser på sine programmer sammenlignet med tilsvarende, konkurrerende produkter i perioden 1994-2001.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen