Berlingske Business

metroXpress bliver landsdækkende

Gratisavisen metroXpress fordobler på mandag oplaget i Vestdanmark og udvider til Ålborg, Esbjerg, Kolding og Vejle. Mediebureau forudser priskrig med Jyllands-Posten. Urban overvejer ekspansion.

Kampen mellem gratisaviserne i Danmark tilspidses og bliver nu næsten landsdækkende. Fra på mandag udkommer metroXpress, tillige i Aalborg, Esbjerg, Kolding samt Vejle, og dermed udfordres især Jyllands-Posten af den internationale aviskæde, der ejes af det svenske Stenbeck-imperium.

I forvejen udkommer metroXpress i Århus i et oplag på ca. 40.000, og med tilføjelsen af fire nye jyske byer fordobles oplaget i Vestdanmark til 80.000. Dertil kommer Sjælland med godt 160.000 eksemplarer af metroXpress og omkring 3.000 i Odense.

»Jeg synes, det er et hamrende spændende tiltag, for den løsning metroXpress hidtil havde med København/Århus-eventyret var at sætte sig mellem to stole. I de to byer var de nemlig i ekstrem konkurrence med de øvrige dagblade. Hvis de nu kan løfte sig op til at blive virkelig landsdækkende, så er det helt andre mekanismer, vi kan begynde at sammenligne med,« siger Torsten Lehrmann, Print Director hos mediebureauet Mediaedge:cia Denmark.

Han forudser derfor en priskrig i forhold til Jyllands-Posten:

»JP kan ikke sidde det her overhørigt. Det kan Urban heller ikke. Lur mig, om det ikke betyder krig i forhold til Jyllands-Posten og Urban må også gøre et eller andet,« siger han.

Urban overvejer
Lasse Bolander, koncerndirektør i Det Berlingske Officin og ansvarlig for nye medier, påpeger, at metroXpress' nye fremmarch i Jylland ikke ændrer ved, at Urban er markedsførende øst for Storebælt.

»Mens deres oplag er 160.000, så er vi på Sjælland oppe på 180.000. Samtidig har Urban et fornuftigt større læsertal end metroXpress,« påpeger Lasse Bolander, der dog ikke afviser reaktioner fra Urban.

»Vi har løbende overvejelser om, hvorvidt vi skal ekspandere Urban. Det er noget, vi regner på - uafhængigt af, hvad metroXpress gør. Vi er løbende på jagt efter at ekspandere forretningen. Hvordan og i hvilken takt er det svært at sige noget om. Urban har haft en ganske glimerende udvikling, og det har vi ikke tænkt at fragive,« siger han.

Ledelsen i metroXpress ønskede i går ikke at kommentere det jyske fremstød.

For nyligt udvidede metro-kæden på lignende vis i Frankrig, hvor man dermed blev landets næststørste dagblad. I alt udkommer Metro i 30 udgaver fordelt på 16. lande. Fra på mandag føjes fire udgaver til.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen