Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Metroen har alt for mange fejl

Testkørsler med metroen viser, at der er alt for mange fejl i metroens systemer. Det italienske togsystem lever dermed ikke op til kontrakten med Ørestadsselskabet, og derfor er sikkerhedsrådgiverne ikke indstillet på at sikkerhedsgodkende toget.

Planerne om at køre med væsentligt færre tog i den københavnske metro end oprindelig planlagt er et forsøg på i elvte time at få det italienske togsystem til overholde den kontrakt, som er skrevet mellem Ansaldo og det offentligt ejede selskab.

De i forvejen stærkt reducerede testkørsler med togene har vist, at de førerløse tog har alt for mange fejl og heraf følgende alarmer fra de forskellige undersystemer til det centrale computersystem.

Resultatet er, at togsystemet ikke kan leve op til den kontraktlige forudsætning om en såkaldt driftspålidelighed på 98 pct.

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger svinger driftspålideligheden i øjeblikket på mellem 75 og 85 procent og er altså langt fra, hvad Ansaldo har lovet.

Ørestadsselskabet erkender, at togsystemet ikke lever op til kontrakten, men siger, at driftspålideligheden ligger »omkring de 90 pct.«

Ørestadsselskabet kunne som kunde hos Ansaldo vælge at sige fra over for togleverandørens mangelfulde system, og vente på, at det bliver forbedret, men den annoncerede åbning står for døren.

Jernbanetilsynet skal nu i sidste øjeblik afgøre, om sikkerheden er tilstrækkelig til, at togene får lov til at køre med passagerer på lørdag. Tilsynet får hjælp fra det tyske konsulentfirma TÜV, som er Jernbanetilsynets forlængede arm i sikkerhedsgodkendelsen.

Af Jernbanetilsynets seneste pressemeddelelse fremgår, at TÜV endnu ikke er klar til at fløjte til afgang:

»Jernbanetilsynet afventer nu dokumentationen og en anbefaling fra den uafhængige assessor TÜV om, at Metroen kan godkendes.«

En endelig afgørelse af, om metroen bliver sikkerhedsgodkendt, er tæt på at blive truffet, og hverken TÜV eller Jernbanetilsynets direktør Flemming Lund ønsker lige nu at udtale sig.

Tidligere har Flemming Lund forklaret, at noget af det, som berører driftspålideligheden, eksempelvis er det system, der skal sikre, at togene stopper, hvis en passager falder ned fra perronen.

Systemet har hidtil ikke været tilstrækkeligt driftsstabilt.

Metroen skal godkendes efter den europæiske norm Cenelec.

Hos Järnvägsinspektionen, der er den svenske søsterorganisation til Jernbanetilsynet, forklarer sikkerhedsekspert Steffan Solander, at i henhold til kravsspecifikationerne i normen skal det aftales, hvor høj den såkaldte driftspålidelighed skal være. Ørestadsselskabet har i sommeren 1998 oplyst, at den skal være på 98 procent.

Ifølge Steffan Solander kan TÜV efter testkørsler med metroen beregne sig frem til, hvor høj driftspålideligheden er. Hvordan systemet arter sig i virkeligheden kan først afgøres, når det er sat i drift og har kørt igennem længere tid.

De seneste planer om at køre med færre tog vil umiddelbart medvirke til at »stresse« togsystemet mindre. Der vil derved komme færre fejl og driftspålideligheden vil til gengæld stige.

Færre tog er dog ikke nogen god løsning for en metro med små tog i myldretiden, og spørgsmålet er, om tyske TÜV finder sikkerheden i den københavnske metro godtgjort selv med en reduceret køreplan.

Spørgsmålet bliver formentlig afgjort i dag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen