Berlingske Business
08:09Tyskland: Væksten steg som ventet i tredje kvartal

Metro-åbning i tynd tråd

Åbningen af Københavns metro hænger tilsyneladende i en tynd tråd, fordi det trækker ud med at få alle godkendelser på plads.

"Jeg er overvejende i tvivl, om vi kan nå det, ja," bekræfter Jernbanetilsynets direktør Fleming Lund overfor Ritzau.

Problemerne med godkendelserne drejer sig blandt andet om stabiliteten i driften af metroen.

"Man har efter afprøvning af tingene fundet noget, der ikke fungerer, som det skal. Der er altså nogle af disse systemer, som er kritiske for sikkerheden, som endnu ikke er tunet rigtigt ind. De opfylder ikke de krav, der gælder på området. Og vi vurderer, at det vil kræve længere tid at behandle den krævede dokumentation, end vi har til rådighed til den 19. oktober," siger Flemming Lund.

Det andet problem er personalets uddannelse, som endnu ikke er afsluttet og dokumenteret.

"Der mangler ganske meget, før det er afsluttet. Vi er grumme betænkelige ved, om vi kan nå det. Men vi kan ikke komme med en klar

melding, fordi vi ikke kender indholdet og kvaliteten af den dokumentation, vi mangler. Der er mange mennesker, der skal gennem systemet

og eksamen. Og vi er betænkelige ved, hvordan man vil dokumentere, at de har fået den tilstrækkelige træning," siger Flemming Lund.

Ørestadsselskabet og dets entreprenører mener på trods af Jernbanetilsynets forbehold, at de kan levere den afsluttende dokumentation i

tide, så dronning Margrethe kan åbne metroen som planlagt den 19. oktober.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen