Berlingske Business
11:49Europæisk PMI-indeks falder mere end ventet

Merlin starter offensiv med nye storbutikker

En udbygning af Electronic World-butikkerne skal vende Merlin-kædens underskud til overskud. Ejeren FDB bakker op.

En offensiv for de store Electronic World-butikker skal være det springbræt, der bringer Merlin-kæden ud af de nuværende problemer.

I dag har Merlin fem Electronic World-butikker, der alle ligger i eller i tilknytning til storcentre i større provinsbyer. I løbet af en årrække skal antallet op på tyve, hvoraf de første vil åbne allerede i år, oplyser Merlins administrerende direktør Kim Andreasen.

»Electronic World-butikkerne skal dække regionalt. På landsplan har en række af de største provinsbyer skilt sig ud som vinderbyer. Det er her, vi skal være i tilknytning til de storcentre og store butikker, som trækker handel fra et stort opland,« siger han.

Kim Andreasen mener, at markedet for forbrugerelektronik i dag skal ses som to delmarkeder.

De omkring 50 Merlin butikker konkurrerer på et »high street« marked, hvor det er service, beliggenhed og bekvemmelighed, der er afgørende. Det er her, kunderne smider filmen til fremkaldelse eller køber en CD uden større tanke på prisen.

Herudover er der et »out of town«-marked, som typisk ligger i tilknytning til storcentre eller andre megabutikker i periferien af de større byer. Her forventer kunderne et stort udvalg og lave priser. Og det er i dette segment, at Electronic World hører hjemme.

Behov for udrensning
De store elektronikkæder presses hårdt af dagligvarekæderne, hvor discountbutikkerne nu også jævnligt lancerer computere eller DVD-afspillere som slagtilbud.

Derfor skranter indtjeningen i alle kæder. Også hos Merlin.

I 2002 havde Merlin en omsætning på 1,1 milliard kroner og et underskud på otte millioner kroner. Kim Andreasen understreger, at også 2003 har været et vanskeligt år for branchen og for Merlin, men derudover vil han ikke lette på sløret for de præcise tal i 2003-regnskabet.

Der er intet, som tyder på, at konkurrencen bliver nemmere, og før indtjeningen i branchen atter kan nå et acceptabelt niveau, skal der ske en udrensning.

»I øjeblikket har vi en overkapacitet i branchen - der er simpelthen for mange butikskvadratmeter,« siger Kim Andreasen.

I et vist omfang er der allerede sket en udrensning, idet Merlins hovedkonkurrent F-Group har lukket en række forretninger, da man sammenlagde Fredgaard og Fona-kæderne.

Merlin uden for fusion
Kim Andreasen ser dog gode muligheder for de aktører, som kommer igennem de hårde år.

Fladskærms-TV, DVD-maskiner og trådløs teknologi er alle områder, som er ved at bevæge sig ned i det prisniveau, hvor det bliver kommercielt interessant i stor skala, så alt tyder på, at danskerne også fortsat vil spendere en pæn del af privatforbruget på elektronik.

Merlin-kæden har siden 1990 været ejet af FDB, og kæden blev ikke berørt, da dagligvareaktiviteterne i 2002 blev lagt over i Coop Norden.

I FDB har man trods de aktuelle problemer for Merlin ingen planer om salg, understreger direktør Poul Dines fra FDB.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen