Berlingske Business
13:12Jutlander Bank venter markant lavere resultat i 2018

Mere medvind til sejrsvant Ryanair

Irske Ryanair flyver med næsten fyldte fly i sammenligning med konkurrenterne, og det får overskuddet til endnu en gang at stige voldsomt. Til gengæld varsler lavprisselskabet et blodbad til vinter.

Den irske lavprisgigant Ryanair har igen fået lokket passagere ombord i flyene i en grad, der har fået overskuddet på bundlinien til at vokse voldsomt i årets første halvår.

Trods terrorfrygt og oliens himmelflugt er det irske lavprisselskab Ryanair derfor kommet helskindet igennem andet kvartal i år, mens konkurrerende lavprisselskaber og en række traditionelle flyselskaber - herunder SAS - må melde om udsigt til nye blodrøde underskud.

På bundlinien er overskuddet vokset til 432 mio. kr., hvilket er i den øverste ende af analytikernes forvetninger

Fremgangen skyldes altså især, at Ryanair har formået at lokke kunderne tilbage i flysæderne. I gennemsnit var 87 pct. af selskabets flysæder besat under flyvninger i årets andet kvartal, hvilket svarer til 6,6 mio. passagerer. Det fik omsætningen til at kravle 23 pct. i vejret til 2,25 mia. kr.

»Resultatet er lidt højere, end de fleste havde forventet. Det afgørende er, at så mange er Ryanairs flysæder er optaget, når de flyver. Industrien kæmper med en stor overkapacitet, og kunne selskaberne blot fylde flyene, ville de have overskud selv med de de nuværende lave priser,« siger luftfartsanalytiker Steven Brooker fra Alfred Berg.

Fortsat forsigtig
I strid med traditionerne får det overbevisende halvårsresultat ikke Ryanairs topcheff Michael O´Leary til slå ud med armene.

»Vi fortsætter med at være forsigtige med vores udsigter for resten af året,« siger han i forbindelse med gårsdagens regnskabsfremlæggelse.

Samlet venter Ryanair en passagerfremgang i 2004 på 20 pct.

Tværtimod benyttede Michael O´Leary endnu engang muligheden for at advare om udsigterne til en intensiveret priskrig mod slutningen af året. Ryanair varslede således i Berlingske Tidende for godt en uge siden om et decideret blodbad.

Hos de største aktører forbereder man sig på, at det kommende år bliver en svingdør for luftfartsbranchens omkring 50 europæiske lavprisselskaber. Selv de evigt aggressive Ryanair har offentligt erkendt, at jagten på nye passagerer begynder at gøre ondt. En stor overkapacitet af flysæder presser priserne i bund, og det er lig med et drastisk fald for de gennemsnitlige enhedsindtægter, den såkaldte yield.

»Næste vinter forventer vi et yield-fald på mellem ti og 20 procent som følge af fortsat prissænkninger fra konstant tabsgivende konkurrenter, og det vil føre til endnu flere ofre i løbet af vinteren,« siger Michael O´Leary.

I skyggen af Ryanair-regnskabet varsler SAS' norske datterselskab, Braathens, prisstigninger på mange indenrigs- og udlandsruter med op til 35 pct. Det sker for at øge selskabets lønsomhed.

Braathens prisstigninger kommer blot en uge, efter at SAS i Danmark varslede prisstigninger på op til 400 kroner for alle returbilletter på samtlige ruter til og fra København.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen