Berlingske Business

Mejeri-succesen fra Klemensker

Mejeri-succesen fra Klemensker - 1
I Klemensker på Bornholm gemmer der sig i Bornholms Andelsmejeri en lille kulinarisk perle. To gange er mejeriet blevet kåret som verdensmester i at lave oste. I dag er det den 38-årige Per Olesen, der både er direktør og salgschef på Bornholms Andelsmejeri. Foto: Morten Juhl

Bornholms Andelsmejeri er en usædvanlig historie om en lille virksomhed i et udkantssamfund, der tjener masser af penge. »Vi er blevet verdensmestre i ost to gange,« siger mejeriets 38-årige ildsjæl, direktør Per Olesen. Grafik: Bornholms andelsmejeri, helårsregnskab

På Bornholm

Blåskimmelostene »St. Clemens« fra Bornholms Andelsmejeri med den 38-årige direktør Per Olesen i spidsen ligger i alle Nettos supermarkeder i Danmark.

»Vi er blevet verdensmestre i produktion af ost to gange, hvilken ingen andre har gjort efter os,« siger den dynamiske mejerichef.

Ikea har også bud efter den bornholmske Danablu - Blåskimmelosten, der er Danmarks mest kendte ost i udlandet, og i 1927 blev opfundet af mejeristen Marius Boel.

Møbelkoncernen er i sine foodshops ved indgangen i sine 100 europæiske varehuse begyndt at profilere de bornholmsk-producerede oste. Gentofte er foreløbig eneste nordiske Ikea, der er kommet med i eksperimentet. Sammen med den svenske »Kalles Kaviar«, elgkød og knækbrød skal de sortindpakkede bornholmske St. Clemens-oste med en rundkirke på emballagen over for kunderne understøtte historien om møbelkoncernens svenske og skandinaviske rødder.

At det verdensomspændende Ikea er en solstrålehistorie i svensk erhvervsliv er en kendsgerning. Men at det lille Bornholms Andelsmejeri er det i dansk erhvervsliv, ved de færreste.

Den driftige virksomhed, der ligger i Klemensker midt mellem Rønne og Gudhjem, er imidlertid noget helt unikt. Mejeriet har vundet flere verdenmesterskaber i ost. Og man kan roligt sige, at det er den 38-årige Per Olesen - der både arbejder som direktør og salgschef - der sammen med faderen, den 72-årige Leif Olesen, har æren af mange års succes for Bornholms Andelsmejeri.

Per Olesen virker synligt stolt over sit firmas fine resultater. Selskabets eksport udgør mellem 85 og 90 procent af den årlige omsætning på omkring 230 millioner kr. Bornholms Andelsmejeri er det det mejeri i Danmark, der i forhold til omsætningen suverænt har den bedste indtjening og afkast. Selskabet slår de øvrige i branchen helt suverænt, såvel i afregning til andelshaverne som i indtjening.

»Vi betaler cirka 20 procent mere i afregningspris til vore andelshavere end Arla. Hvor meget det er, røber jeg ikke. Du kan få det at vide, hvis du kommer til vores generalforsamlinger,« siger direktør Per Olesen med en stille latter.

Et godt liv
Mælkeproducenterne på Bornholm har det betydeligt bedre end kollegerne i det øvrige Danmark. Årsagen er, at mejeriet har en stor indtjening, målt i forhold til virksomhedens størrelse. Adelshaverne i det bundsolide Bornholms Andelsmejeri investerer også årlig seks-otte millioner kr. i virksomheden, der har en beskeden gæld. Investeringerne skal understøtte den løbende vækst og udvikling, som også er nødvendig for et lille mejeri.

For direktøren drejer det hele sig ikke om cool cash. Per Olesen understreger, at det har stor betydning for ham, at leverandørerne kan leve et godt liv, også økonomisk set. Øens mælkeproducenter skulle gerne kunne få råd til at have ansatte og dermed undgå at slide med bedriften alene - som mange producenter i resten af landet er tvunget til, fordi tiderne for mælkeproducenter i øjeblikket er økonomisk hårde.

For 30 år siden havde Danmark over 500 mejerier. Eksperter ynder til stadighed at analysere sig frem til, at de små mejeriers dage er talte, og at det derfor er nødvendigt at udvikle gigantiske mejerier i Arlas størrelse. Men eksperterne må revidere deres analyser, når det gælder Bornholms eneste tilbageværende mejeri.

Far og søn vandt VM
Efter at have fået uddannelse som mejerist og mejeritekniker prøvede Per Olesen kræfter med opgaver i mejeriindustrien i bl.a. New Zealand og Skotland. Faderen, Leif Olesen, blev mejerichef i Klemensker i 1965. Jobbet efter ham overtog sønnen for syv år siden efter i et par år at have været medhjælpende mejerist og føl hos chefen.

Blåskimmelostene, der har rundkirken i Østerlars som varemærke, er præmieret mange gange, både ved danske og skandinaviske ostekonkurrencer. Men især VM i Wisconsin i USA indtager en særlig status på mejeriet.

Per Olesen glemmer ikke at give sin far den del af æren, der tilkommer ham.

»Vi er blevet verdensmestre i produktion af ost to gange, hvilken ingen andre har gjort efter os. Min far vandt verdensmesterskabet i 1980, og jeg gjorde det i 1998. At vinde VM to gange styrker naturligvis både ens eget og virksomhedens selvværd. Det fortæller omverdenen, at vi laver en ost af god kvalitet. Det har betydning, især på det amerikanske marked, hvor Bornholms Andelsmejeri har stor afsætning,« siger direktør Per Olesen.

Mesterskaberne er vundet ved de amerikanske Championship Cheese Contest i Wisconsin, som afholdes af mejeriindustrien i USA hver andet år.

Tjener mere end Arla
Klippeøen med sine 44.000 indbyggere er en ferieperle, som er kendt af de fleste danskere. Men det kniber fortsat med beskæftigelsen på Bornholm, hvis lille hovedstad Rønne blot ligger en time og ti minutters sejlads med flyvebåd fra den sydsvenske by, Ystad.

I de senere år har der bl.a. været kraftig tilbagegang for fiskeindustrien og fiskeriet. Der er fortsat høj arbejdsløshed, problemer med at trække nye virksomheder til og skaffe indtjening til øen.

Men Bornholms Andelsmejeri, der er ejet af 71 andelshavere og leverandører, er beviset på, at det kan lade sig gøre at drive en virksomhed med succes i et udkantsamfund. At der er blevet et primært driftoverskud i 2003/04 på 21 millioner kr. ud af en omsætning på 229 millioner kr. er ikke ringe, når det gælder en mejeribranchen, som er under kraftigt prispres og faldende indtjening.

Da Berlingske Tidende besøgte Per Olesen, var det kun to dage efter, at hans virksomhed onsdag 24. november med start kl. 19 havde holdt ordinær generalforsamling på Radisson SAS Fredensborg Hotel i Rønne.

Og også denne gang havde andelshaverne god grund til at være tilfredse, selv om faldende EU-tilskud betød, at deres afregningspriser på mælk faldt en smule.

For at undgå at genere den magtfulde storebror, som det i de seneste 34 år er lykkedes at udkonkurrere og overtage de fleste danske og svenske mejerier, braldrer de bornholmske mælkeproducenter ikke højt om deres særligt gunstige forhold. De ved godt, at de tjener mere end deres kolleger fra Arla.

Og ikke uden grund ser Arla-folkene lidt skævt til bornholmerne. Arlas ledelse har tidligere flot sagt, at de til hver en tid ville være dem, der betalte nogle af EUs højeste mælkepriser. Men den tid er forbi.

Udvikling vigtig
Per Olesen vinder ved første indtryk. Han er en lattermild og rastløs ildsjæl, der ønsker at se resultater og vækst. Direktørens engagement smitter af på virksomhedens ansatte. Det mærkes tydeligt, når man går rundt i det travle mejeri, hvor der hersker en afslappet stemning. For der er fuld gang i produktionen af Danablu og gul ost til eksport samt mælk, yoghurt, ost mv. til det bornholmske hjemmemarked.

»Jeg finder på en masse skøre ideer. Jeg er manden, der udvikler. Jeg afvikler ikke. Ellers går det galt. Jeg ser aldrig hindringer i noget. Jeg brænder for tingene og er altid optimist. Det gælder om at brænde for tingene her i livet. Når man gør det, så lykkedes tingene også. Ind imellem mener mine medarbejdere ganske vist, at mine ideer ikke kan gennemføres i praksis. Men jeg kender hvert eneste rør og ventil i mejeriet, så jeg ved bedst,« siger Per Olesen.

Det er ham, der ofte kommer med ideer om udvikling af nye oste. Samtidig rejser han 150 dage om året verden tynd som salgchef i datterselskabet St. Clemens for at sælge sine produkter. De bornholmske oste sælger særdeles godt, især i Japan og USA, men også i EU og Mellemøsten. Trods dollarfaldet er det lykkedes Per at undgå store prisfald på produkterne i modsætning til andre i branchen.

Familien
Medarbejderne skal dog ikke regne med, at de kan gå og drive den af. Per Olesen forventer lige så meget af sine ansatte, som han forventer af sig selv.

Og det er uhyre høje og ind imellem urealistiske krav, siger direktøren.

»Jeg skaber mig ikke over for dem, men jeg kan blive irriteret, hvis tingene går galt i produktionen, for det kan ikke undgås. Jeg vil gerne have, at de giver den en skalle. De kigger på klokken, det gør jeg aldrig. Er der et problem, vil jeg have, at de ansatte bliver på arbejde, indtil problemet er løst, og finder ud af, hvad der er galt. Undertiden ender det dog med, at jeg selv må ordne problemet,« siger han.

Er der nogen fordel ved at drive virksomhed på Bornholm?

»Mine medarbejdere er meget loyale og dygtige, de bakker alle op om virksomheden og går den samme vej som jeg. De ved godt, at dur mejeriet ikke, har de ingen arbejdspladser,« siger han.

Per Olesen bor sammen med hustruen Gitte og deres to børn på seks og otte år klos op ad mejeriet.

Hvordan bruger du din familie?

»Min kone er chef for det derhjemme, og det er hende, der styrer lektielæsning med børnene. Når jeg ikke er på rejse, kommer børnene med mig på mejeriet og på værkstederne. Børnene er en del af mejeriet. Jeg kan godt lide, at de kan gå rundt, være sammen med og pjatte med medarbejderne. For min kone og mine børn er en del af den ballast, jeg har med mig på arbejde. Hvis det går skidt på hjemmefronten, vil det gå skidt på mit arbejde.«

Holder du nogensinde fri?

»I princippet er jeg altid på arbejde, også når vi er på ferie. Jeg vælger typisk de steder, hvor vi har kunder. Når vi har været på ferie i Grækenland, Spanien eller USA, er det mig, der trækker læsset over for familien. Det er mig, der smører madpakkerne og planlægger ferien. Men jeg gider ikke ligge i Solen. Derfor har jeg aftaler på visse dage, hvor jeg helliger mig kunderne.«

Hvad er det, der driver dig i virksomheden?

»Jeg er opvokset og født her. Det her er mig. Det interesserer mig at møde kunderne, sælge produkterne. Det går sport i det. Det er ligesom en fodbold- og boksekamp. Jeg vil altid vinde,« siger Per Olesen.

Faderen, der er ansat på mejeriet på deltid, men i virkeligheden går i mejeriet dagen lang, er hans allerbedste sparringspartner.

»Med alle de projekter, jeg sætter i gang, skal jeg have en, som tænker på samme måde som jeg. Vi diskuterer altid. Jeg har nydt godt af min fars store erfaring som chef. Alle de ting, jeg nu foreslår, har han som regel prøvet en gang før. Det, der er gået galt for ham, kan realiseres af mig, fordi jeg har lært af erfaringerne,« siger Per Olesen.

I denne weekend er den driftige direktør sammen med hustruen i New York. Byen, de altid flyver til i den første weekend i december.

»Vi tager på juleindkøb og bor på Hotel Time Square på Manhattan. Vi holder af stemningen, går ud og spiser og skal ind og se musicalen »Mamma Mia« på Broadway, der er baseret på sange af ABBA,« fortæller Per Olesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen