Berlingske Business
08:19»2018 tegner lyst for den enkelte danskers økonomi«

Medienoter

Berlingske - nu som radio

Sky Radio blev som bekendt ikke det brud på Danmarks Radios monopol, som regeringen havde lagt op til. Ja, selv kulturministeren har erkendt, at det ikke liiiige var, hvad han havde ventet. Men fra på mandag får DR Nyheder måske den savnede konkurrence. Det sker, når Berlingske Tidendes radionyheder går i luften på SBSs fire radiostationer: The Voice, Radio 2, Pop FM og Nyhedsradioen 24-7. Der sendes foreløbig på alle hverdage - første gang kl. 06:30 og sidste udsendelse er kl. 18:00 jjmMurdoch går globalt

Verdens største mediemogul, Rupert Murdoch, der allerede ejer over 800 medieselskaber gennem sit News Corp., får nu komplet verdenskontrol. I sidste uge gav de amerikanske myndigheder således tilladelse til, at han kan købe 34 pct. af den altdominerende amerikanske satellitkanal DirecTV med 12 mio. abonnenter til den nette sum af 6,8 mia. dollar. Ifølge ugemagasinet BusinessWeek har DirecTV været »the missing link« i News Corp.'s globale satellit-herredømme, som Murdoch i årevis har drømt om. Og i magasinets cover story i denne uge, vurderes det, at Murdochs imperium gør klar til en aggressiv og glubsk mediekrig. Murdoch selv underspiller dog den forestående kamp mod de andre distributører - ikke mindst kabel-TV-giganter som Time Warner og Comcast: »Bare rolig! Vi ønsker ikke at erobre hele verden,« siger han med et stort smil over hele ansigtet: »Vi vil bare have en del af den.«jjmFyringer i DR Nyheder

Der står stillingsnedlæggelser, fratrædelsesordninger og sikkert også afskedigelser på programmet i DR Nyheder og DR Sporten i løbet af de kommende måneder, fremgår det af det nye nummer af DRs nyhedsbrev »DRåben«. Ledelsen er på jagt efter de 6.6 mio. kr., der skal udgøre DR Nyheders andel af den samlede gevinst ved digitaliseringerne i DR Nyheder og programdirektørens område. Afskedigelserne vil især ramme redigeringsteknikerne, idet journalisterne selv redigerer mere og mere. Ifølge nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen er målet, at 25 procent af indslagene færdigredigeres af de journalister, der har hentet historierne.jjmCanal Digital - nu jordbaseret

Nordens førende TV-distributør, Canal Digital, der hidtil har koncentreret sig om distribution via kabel og satellit, går nu også ind i rollen som operatør af jordbaseret digitalt sendenet. Det sker i Finland, hvor finske TV-seere inden marts måned får adgang til alle kanalerne fra CANAL+ via det nye finske jordbaserede digi-net (DTT). Finlands digitale sendenet startede i efteråret 2001, og i dag har godt 300.000 finske hjem anskaffet sig dekoder, som giver adgang til det jordbaserede sendenet. Hidtil er der dog kun blevet tilbudt gratis-kanaler. Distributionen af betalings-kanaler forudsætter blandt andet systemer for adgangskontrol, salg og markedsføring, som Canal Digital alt sammen har fået ansvaret for. jjmEgmont køber norsk film

Til stor fortrydelse for den norske nationalfølelse har Egmont-selskabet Nordisk Film købt rettighederne til mellem 150 og 200 gamle norske spillefilm fra det statslige selskab Norsk Filmstudio. Iføle Dagens Næringsliv har Nordisk Film i forvejen rettighederne til 130 norske film, der sammen med de nyerhvervede film vil blive lanceret som »norske klassikere«. Blandt de mest kendte tiler nævnes: »Fjols til fjells«, »Norske Byggeklosser« og »Støv på hjernen«. 30 til 50 af titlerne ventes at blive solgt i et antal på 5.000 til 15.000. jjm

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen