Berlingske Business

Markant formand takker af

Hårdhudet politiker Apotekerforeningens formand Paul Bundgaard har taklet flere svære sager, som er havnet i mediernes søgelys. Det gælder både apotekernes tvivlsomme rabatordninger og foreningens dyre udgifter til IT. Nu takker han imidlertid af.

Apotekerne har ofte åbnet for pilleæsken med spektakulære sager i de syv og et halvt år, hvor Paul Bundgaard har tegnet Danmarks Apotekerforening. Han har kæmpet med tvivlsomme rabatordninger, dyre IT-omkostninger og oprør fra egne rækker, bare for at nævne de sidste par års eksempler.

Alligevel har den politisk valgte bestyrelsesformand overlevet hele tre direktører. Blandt andet den nuværende DI-direktør Ole Krog og rektor på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Lars Pallesen. Men nu forlader Paul Bundgaard formandsposten halvandet år før valgperioden udløber. Det sker på et tidspunkt, hvor det netop er lykkedes at underskrive et charter med medicinalindustrien og andre lægemiddelleverandører om at sikre apotekernes uafhængighed.

Kræver klare regler
Apotekernes forhold til producenterne har været genstand for stor opmærksomhed i medierne. I oktober 2003 offentliggjorde Lægemiddelstyrelsen den såkaldte »Gaveregnsrapport«, som viste at landets apoteker ofte modtog dyre gaver, rejser og lukrative rabatter fra lægemiddelindustrien. Og at apotekerne som modydelse gjorde en særlig indsats for at sælge udvalgte produkter frem for andre. Her måtte Paul Bundgaard på banen og kræve klare regler fra Staten, så der ikke kunne rejses yderligere tvivl om apotekernes rolle som uvildige rådgivere overfor forbrugerne.

Nu har Apotekerforeningen og lægemiddelleverandørerne så underskrevet et fælles etisk charter, der gerne skulle fjerne den sidste rest af tvivl, der måtte være hos forbrugerne, om hvis interesser apotekerne først og fremmest varetager.

Dyrt bekendtskab
Paul Bundgaard har både erfaring med at gå i brechen for sine medlemmer og med at forsvare sig overfor dem. Apotekerforeningens IT-dispositioner har mere end noget andet bragt ham på kollisionskurs med medlemmerne.

Foreningen gjorde et betydeligt indhug i sin milliardformue, da den kastede sig over opbygningen af internetportalen »Sundhed.dk«. Prisen endte i omegnen af 200 millioner kroner, hvorefter portalen blev overdraget til Amtsrådsforeningen.

Det var konsulentfirmaet Accenture, der stod for opbygningen af »Sundhed.dk«. Så da Apotekerforeningen kort tid efter indgik en ny aftale med Accenture om driften af apotekernes fælles IT-selskab DataPharm opstod der voldsom utilfredshed blandt medlemmerne. Apotekerne var rasende over, at de i første omgang ikke kunne få oplyst, hvor dyr den syvårige outsourcing-aftale ville blive, og det endte med at udløse en ekstraordinær generalforsamling.

Som formand for Apotekerforeningen har Paul Bundgaard stor erfaring i at manøvrere rundt i minefeltet mellem politik, sundhedsmyndigheder og medlemmer, der langt fra altid har de samme interesser.

De små apoteker var således i oprør mod deres egen forening, da den i november sidste år besluttede at sænke udligningen fra de »rige« til de »fattige« apoteker. Paul Bundgaard stod fast og forsvarede beslutningen med, at de store apoteker tjente for lidt på at øge omsætningen.

Politisk spiller
Til alt held holder Paul Bundgaard af det politiske spil. Endda så meget, at han for en årrække siden stillede op for Det Radikale Venstre til Folketinget. Dog uden at blive valgt.

Når Paul Bundgaard forlader formandskontoret i Dehns Palæ i Bredgade kan især Roskilde se frem til at nyde godt at hans store engagement. Her har han Roskilde Dom Apotek, her bor han med sin kone, og her har han igennem flere år været med til at stable byens sundhedsdag på benene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen