Berlingske Business
10:08Handelsbanken hæver Novo-kursmål forud for stor eksamen

Mange bump før vi får frit bilsalg

EU-Kommissionens forsøg på at liberalisere bilmarkedet er ikke skruet rigtigt sammen. Kravene til værkstederne kan hindre reel fri konkurrence.

Det er særdeles tvivlsomt, om der overhovedet kommer flere danske forhandlere ved en liberalisering af det europæiske bilmarked og dermed større konkurrence og lavere bilpriser i Danmark.

Trods EU-kommissionens forøg på at harmonisere bilmarkedet vil producenterne fortsat kunne stille krav til forhandlerne, der hidtil har været bundet til ét bilmærke eller én bilkoncern.

»Enhver producent vil være berettiget til at stille visse krav til forhandlerne, som passer til det enkelte bilmærke. Det gælder på værkstedet, men også på salgsfaciliteterne. Og det vil kun være de kapitalstærke forhandlere, som har mulighed for at løfte den opgave, det f.eks. er at have flere mærker under samme tag,« siger adm. direktør Bent Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.

Og han påpeger, at det stort set vil være umuligt at skille salgs- og værkstedsorganisationen ad i Danmark.

»Det er ikke realistisk at splitte værksted og salg på grund af afgiftssystemet. Vi har en nødvendig sammenhæng mellem indtjeningen på værkstedet og den manglende indtjening på nye biler. Det ville nærmest være umuligt kun at leve af omsætningen af nye biler,« siger han.

Bilejernes organisation, FDM, er enige.

»De eneste, der har direkte adgang til bilernes data og udstyr til at kommunikere med bilens computer, er de forhandlere, der er godkendt af producenten. Så hvis forbrugeren skal have serviceret sin bil, kan han blive tvunget til at gå til den forhandler, han ikke ville købe bilen af,« siger teknisk chef i FDM, Per Antvorskov.

EU-kommissionen vil i princippet give alle lov til at forhandle biler, og det vil f.eks. give supermarkeder adgang til markedet.

Dansk Supermarkeds informationschef Poul Guldborg afviser umiddelbart tanken.

»Det har vi ingen planer om. Biler er et kompliceret produkt og tungt at håndtere. Vi har solgt trailere i Bilka, og det var besværligt nok.« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen