Berlingske Business

Man tager - ti tommelfingre

Hvis det kniber med at samle skabet, er det måske brugsanvisningens skyld. For selv om mange virksomheder bruger flere penge og kræfter på brugsanvisningerne end tidligere, må de ofte gå på kompromis med kvaliteten.

Selv om virksomhederne godt ved, at dårlige brugsanvisninger kan give sure kunder, dårligt image og i værste fald retssager, indrømmer de, at deres brugsanvisninger ofte ikke er optimale.

»Vi kan helt enkelt ikke lave den bedste løsning. Det koster for meget, og rent logistisk kan det ikke lade sig gøre,« siger kommunikatør Jan Fredlund fra Ikea Katalogservice i Älmhult i Sverige. Selv om forskningen viser, at brugsanvisninger med både tekst og tegninger fungerer bedst, har Ikea af pladshensyn fravalgt teksten.

LEGO må også gå på kompromis:

»Vi har ikke mulighed for at vise det en til en, hvilket ville have været det bedste. Men det er meget, meget logisk opbygget,« siger Olav Gjerlufsen. Han er hovedansvarlig for LEGOs byggevejledninger, som et helt nyt softwareprogram i millionklassen skal gøre endnu bedre:

»Det er simpelthen top of mind, at børnene kan få en succesoplevelse ud af at bygge den model,« siger Olav Gjerlufsen.

LEGO er ikke alene i kampen for at give sine kunder succesoplevelser - for gode oplevelser giver trofaste kunder. Det har de konstateret på pumpevirksomheden Grundfos, hvor undersøgelser har vist, at den fyldige brugsanvisning (dokumentationen), der følger med en Grundfos-pumpe i nogle tilfælde er afgørende for kundernes valg:

»En af årsagerne til, at kunden køber netop vores produkt, er, at kunden ved, at dokumentationen er let forståelig, up to date, og at man hurtigt kan finde de rigtige oplysninger,« siger afdelingsleder Lene Lauridsen fra Grundfos.

Men nogle gange hjælper virksomhedernes anstrengelser med at gøre brugsanvisningerne brugervenlige lige fedt, viser amerikanske undersøgelser. Og det er, når kunderne simpelthen ikke gider at læse brugsanvisningen, inden de går i gang.

»Når vi ikke taler om alvorlig sikkerhed som flymotorer og lignende, er det kun omkring 15-20 procent, der konsulterer manualen, inden de går i gang,« siger civilingeniør Peter Ring:

»Ellers kigger de først i den, når det begynder at gå galt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen