Berlingske Business

Magtkamp i Orkla truer flere chefer

Norske medier venter flere celebre ofre for lang tids lederstrid i Orkla.

Det stoppede ikke uroen i norske Orkla, at den tidligere topchef, Jens P. Heyerdahl, mandag rømmede sit chefkontor i hovedkvarteret - to et halvt år efter, at han blev afløst af Finn Jebsen som daglig leder.

I går skrev flere norske aviser med Aftenposten i spidsen, at flere kilder omkring bestyrelsen mener, at magtkampen kan ende med, at også den administrerende direktør, Finn Jebsen, og den største aktionær, Christen Sveaas, må gå.

Jebsen er blevet beskyldt for at lytte for meget til sin forgænger, der blev siddende i sit kontor med ny titel af konsulent for Orkla, Heyerdahl er blevet beskyldt for at blande sig i alt - og Sveaas beskyldes for at søge at underminere Jebsen.

Aftenposten beskriver det i hvert fald som lidet sandsynligt, at både Jebsen og Sveaas bliver efter Heyerdahls afgang og citerer en unavngiven kilde for at sige, at han tror, at »der er bred enighed« om, at afgang for de to mest profilerede kamphaner nu er den sikreste måde at genvinde roen i selskabet på.

Specielt siden salget af Carlsberg Breweries-aktierne til Danmark har der været næsten offentlige skænderier om næsten alt i Orkla. Aftenpostens konkurrent Dagens Næringsliv er i en leder mere tilfreds med uroen - og kræver den omsat til åbenhed:

»Den type uro, som for tiden præger Orkla, bør i langt større grad end i dag være en del af den offentlige debat. Når en administrerende direktør vil af med et bestyrelsesmedlem og en tidligere administrerende direktør driver fraktionsvirksomhed, skal det ikke klassificeres som »forretningshemmeligheder«.

I situationer som den Orkla nu er inde i, bør der pålægges bestyrelsen et ansvar for regelmæssig, bred information om det, som sker. Odfjell (bestyrelsesformanden, red.) og Jebsen bør dagligt fortælle om nye udviklinger i konflikter, samtaler mellem parterne og strategier for at finde løsninger,« skriver Dagens Næringslivs lederskribent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen