Berlingske Business

Magtkamp bremser for modernisering af PBS

Et projekt med at ændre strukturen i den bankejede milliardforretning, PBS, så det kan konkurrere frit, er kuldsejlet, skriver Berlingske Tidende.

Planen er kommet i klemme mellem Konkurrencestyrelsen og Danske Bank om magtforholdene i PBS og er derfor udskudt på ubestemt tid.

Ud over det strategiske sigte med planen er den nye struktur også en konsekvens af en aftale, som de danske banker indgik om ejerskabet i PBS. Da Danske Bank i oktober 2000 overtog Realkredit Danmark og BG Bank, krævede Konkurrencestyrelsen, at banken skulle nedbringe sin nye store ejerandel i PBS, og at bankerne i den forbindelse aftalte en ny magtfordeling. Men i stedet for at ændre på ejerandelene i hele PBS, nøjedes bankerne med at reducerede Danske Banks indflydelse på dankortet.

Det var ikke tilstrækkeligt for Konkurrencestyrelsen, som for nylig sagde nej og dermed afviste den aftale, det har taget bankerne halvandet år at nå frem til.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen